James Autoservice: ‘Volop kansen als je écht universeel durft te worden’

Het aantal merkdealers loopt in rap tempo terug. Een (zakelijke) automobilist moet dus steeds verder rijden voor APK, reparatie en onderhoud. “Zo ontstaat letterlijk ruimte voor universele autobedrijven die op dealerniveau kunnen werken,” weet Denis van Altena van James Autoservice.

De directeur van James Autoservice ervoer het een paar dagen ervoor aan den lijve. Zijn auto moest naar de dealer voor het uitvoeren van garantiewerkzaamheden. “Van Hilversum naar Naarden en weer terug. In totaal 2 uur reistijd. Onderweg, kruipend van knooppunt naar knooppunt, besefte ik weer: dit willen mensen niet en het wordt steeds erger.”

Lease

James Autoservice manifesteert zich al jaren als het alternatief voor de merkdealer. Zo was de formule voor universelen de eerste die groen licht kreeg van de grote leasemaatschappijen om APK, onderhoud en reparatie uit te voeren. “Bij ons aangesloten autobedrijven halen gemiddeld 25 procent van de omzet uit het werken aan lease-auto’s. En daarmee bieden we een goede basis voor continuïteit.” De contracten met de grote leasemaatschappijen zullen in de nabije toekomst alleen maar waardevoller worden, denkt Van Altena. “Private lease wordt steeds populairder. Privérijders nemen afscheid van hun eigen auto en kiezen met private lease een nieuw exemplaar, waarmee het ineens leaserijders worden.”

Toekomstbestendig

Het zijn dit soort ontwikkelingen waardoor de directeur van James Autoservice autobedrijven wil inspireren om voor te sorteren op wat komen gaat, door de samenwerking met zijn garageconcept aan te gaan. “Om toekomstbestendig te worden moet je als overtuigd universeel of ex-dealer nu keuzes gaan maken.” Denis van Altena bemerkt nogal eens uitstelgedrag bij garagehouders, vooral ingegeven door de grote drukte in de werkplaatsen. “Niet-merkdealers hebben het over het algemeen enorm druk; te druk om over de toekomst na te denken. James Autoservice helpt de aangesloten autobedrijven. Bijvoorbeeld met technische trainingen om te zorgen dat je klaar bent voor de komende elektrificatie.”

Cultuuromslag

Een cultuuromslag is ook essentieel om als universeel garagebedrijf succesvol de toekomst in te gaan. “Ik zie dat nieuwe leden zo’n 6 maanden nodig hebben om aan de James standaards te voldoen op het gebied van service en kwaliteit. Je moet meer doen om je klant te behagen; maar dat zorgt wel voor loyaliteit over langere tijd. Om succesvol te worden is het wel belangrijk om écht universeel te worden”, besluit Van Altena.

Foto: Robin Britstra
James Autoservice: ‘Volop kansen als je écht universeel durft te worden’ - Automobielmanagement.nl

James Autoservice: ‘Volop kansen als je écht universeel durft te worden’

Het aantal merkdealers loopt in rap tempo terug. Een (zakelijke) automobilist moet dus steeds verder rijden voor APK, reparatie en onderhoud. “Zo ontstaat letterlijk ruimte voor universele autobedrijven die op dealerniveau kunnen werken,” weet Denis van Altena van James Autoservice.

De directeur van James Autoservice ervoer het een paar dagen ervoor aan den lijve. Zijn auto moest naar de dealer voor het uitvoeren van garantiewerkzaamheden. “Van Hilversum naar Naarden en weer terug. In totaal 2 uur reistijd. Onderweg, kruipend van knooppunt naar knooppunt, besefte ik weer: dit willen mensen niet en het wordt steeds erger.”

Lease

James Autoservice manifesteert zich al jaren als het alternatief voor de merkdealer. Zo was de formule voor universelen de eerste die groen licht kreeg van de grote leasemaatschappijen om APK, onderhoud en reparatie uit te voeren. “Bij ons aangesloten autobedrijven halen gemiddeld 25 procent van de omzet uit het werken aan lease-auto’s. En daarmee bieden we een goede basis voor continuïteit.” De contracten met de grote leasemaatschappijen zullen in de nabije toekomst alleen maar waardevoller worden, denkt Van Altena. “Private lease wordt steeds populairder. Privérijders nemen afscheid van hun eigen auto en kiezen met private lease een nieuw exemplaar, waarmee het ineens leaserijders worden.”

Toekomstbestendig

Het zijn dit soort ontwikkelingen waardoor de directeur van James Autoservice autobedrijven wil inspireren om voor te sorteren op wat komen gaat, door de samenwerking met zijn garageconcept aan te gaan. “Om toekomstbestendig te worden moet je als overtuigd universeel of ex-dealer nu keuzes gaan maken.” Denis van Altena bemerkt nogal eens uitstelgedrag bij garagehouders, vooral ingegeven door de grote drukte in de werkplaatsen. “Niet-merkdealers hebben het over het algemeen enorm druk; te druk om over de toekomst na te denken. James Autoservice helpt de aangesloten autobedrijven. Bijvoorbeeld met technische trainingen om te zorgen dat je klaar bent voor de komende elektrificatie.”

Cultuuromslag

Een cultuuromslag is ook essentieel om als universeel garagebedrijf succesvol de toekomst in te gaan. “Ik zie dat nieuwe leden zo’n 6 maanden nodig hebben om aan de James standaards te voldoen op het gebied van service en kwaliteit. Je moet meer doen om je klant te behagen; maar dat zorgt wel voor loyaliteit over langere tijd. Om succesvol te worden is het wel belangrijk om écht universeel te worden”, besluit Van Altena.

Foto: Robin Britstra