Dat blijkt uit het Relatie Onderzoek Samenwerkingsformules Autobedrijven (ROSA) van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven. CarProf voert de lijst aan met een 8,6 gevolgd door vijf formules met een 8,4: AutoFirst, Autovakmeester, Carteam, Requal Erkend Reparateur en Vakgarage. Formule-deelnemers zijn over het algemeen het meest tevreden over het behoud van het zelfstandige ondernemerschap (8,3), de verplichtingen en eisen van de garageformule ten aanzien van hun pand, uitstraling en huisstijl (8,0) en de daarmee samenhangende waardering voor de uitstraling van de formule-aankleding van het pand (7,9). De waardering voor verplichtingen en eisen ten aanzien van opleidingen scoort een 7,9.

Zakelijke markt

Het minst tevreden zijn de respondenten over alle onderwerpen die te maken hebben met lease en de zakelijke markt (scores tussen 5,7 en 6,0). Veel formules zijn overigens überhaupt niet actief op dit vlak en de lage cijfers kunnen dus volgens Bovag ook betrekking op dat feit hebben. Ondersteuning op het gebied van techniek wordt door 91 procent van de respondenten gezien als de belangrijkste reden om zich aan te sluiten bij een formule, gevolgd door marketingondersteuning met 89 procent.

Net als twee jaar geleden toonden vrijwel alle garageformules zich bereid de vragenlijsten van ROSA 2020 aan al hun leden te verspreiden. Bovag heeft daardoor dus ook de beoordelingen kunnen inventariseren van autobedrijven die niet bij de branchevereniging zijn aangesloten. Het onderzoek geeft een representatief beeld van het formulelandschap, temeer omdat er met 807 respondenten (een derde van de aangeschreven bedrijven) in absolute aantallen een hogere respons was dan ooit tevoren.

Betere relatie

Gerard ten Buuren, voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven: “Al met al geeft ROSA 2020 uitkomsten waar zowel Bovag als de garageformules tevreden over mogen zijn. Waar ikzelf ook zeer tevreden over ben, is dat we de afgelopen jaren een steeds betere relatie en samenwerking met vrijwel alle formules hebben opgebouwd. Dat stelt ons in staat om knelpunten van onze eigen leden direct te op te lossen, maar ook om bijvoorbeeld hulp te bieden bij invulling van de franchisewet en het snel delen van correcte informatie over coronamaatregelen. Vice versa zorgt de goede relatie ervoor dat ook de formules snel een luisterend oor bij Bovag vinden, waarna bijvoorbeeld een lobbytraject kan worden opgestart.”