Garageformules willen weer groeien

Na een jaar van consolidatie geven de meeste garageformules weer volop prioriteit aan uitbreiding van het aantal deelnemers. Dit is een van de conclusies uit de elfde uitgave van het jaarlijkse Garageformule Top-40 onderzoek van Aumacon. “Maar de spoeling wordt wel dunner, de concurrentieslag zal op dit punt dus harder gevoerd moeten worden,” aldus marktanalist Clem Dickmann.

De werkplaats vertoonde een paar ontwikkelingen die Bovag zorgen barenShutterstock (2020)

Inmiddels hebben de Nederlandse garageformules 3.876 deelnemers. Zes jaar geleden, in 2015, lag dat aantal nog op een kleine 2.500 bedrijven. “Veel autobedrijven zijn gaan inzien dat een volledig zelfstandig bestaan niet langer houdbaar is en laten de aanvankelijke weerstand tegen aansluiting dan ook varen.”

Ambities

De ambities zijn bij veel formules voor het komende jaar alsnog opvallend groot, aldus Aumacon. ‘Gezamenlijk komen de Nederlandse garageformules op een doel (per eind 2022) uit van ruim 4.700 deelnemers; een gewenste toename van liefst 22 procent. Die groei moet dan onder meer komen van (voormalig) autodealers, waarvan er steeds meer een garageformule als welkome opvolging of aanvulling op hun merkgebonden activiteiten zien’.

Grootste

Bosch Car Service is met 423 vestigingen al jaren veruit de grootste formule, gevolgd door Vakgarage (340) en AutoProfijt (220). Nog maar 18 van de 40 formules noteren minder dan 50 deelnemers; de meeste van deze kleinere formules leiden een stabiel bestaan en noteren slechts sporadisch mutaties in het vestigingenaantal. De 10 grootste formules zagen hun gezamenlijk aantal deelnemers in het afgelopen jaar met 7,5 procent toenemen. Die stijging ligt enigszins onder de overall toename van 9,9 procent. De groei van het totaalaantal wordt overigens beïnvloed door de toevoeging van drie nieuwe formules: AD Garage, TechExpert en Happy Driver Center. Daartegenover staat het verdwijnen van eveneens een drietal formules: Athlon Service Center, Autoproteam en Cosis.

Magische grens

Liefst 17 formules hebben de ‘magische’ grens van 100 vestigingen overschreden, waarmee men landelijke dekking kan claimen. Dit is belangrijk wanneer men diensten wil aanbieden aan bijvoorbeeld landelijk werkende leasemaatschappijen. Twaalf garageformules beschikken zelfs over een netwerk van meer dan 150 vestigingen, waarmee men zich qua fysiek bereik kan meten met dealernetwerken van de grootste automerken. Opmerkelijk in dit verband is dat het nieuwe EV-merk Aiways in 2020 een aftersalesverbintenis is aangegaan met garageformule Profile Nederland. Volgens Dickmann zullen we in de toekomst meer van dergelijke samenwerkingen tussen autofabrikanten en formules gaan zien.

Lees ook:
Ex-directeur James Autoservice lanceert nieuw werkplaatsconcept Lease Service Partner

Garageformules willen weer groeien - Automobielmanagement.nl

Garageformules willen weer groeien

Na een jaar van consolidatie geven de meeste garageformules weer volop prioriteit aan uitbreiding van het aantal deelnemers. Dit is een van de conclusies uit de elfde uitgave van het jaarlijkse Garageformule Top-40 onderzoek van Aumacon. “Maar de spoeling wordt wel dunner, de concurrentieslag zal op dit punt dus harder gevoerd moeten worden,” aldus marktanalist Clem Dickmann.

De werkplaats vertoonde een paar ontwikkelingen die Bovag zorgen barenShutterstock (2020)

Inmiddels hebben de Nederlandse garageformules 3.876 deelnemers. Zes jaar geleden, in 2015, lag dat aantal nog op een kleine 2.500 bedrijven. “Veel autobedrijven zijn gaan inzien dat een volledig zelfstandig bestaan niet langer houdbaar is en laten de aanvankelijke weerstand tegen aansluiting dan ook varen.”

Ambities

De ambities zijn bij veel formules voor het komende jaar alsnog opvallend groot, aldus Aumacon. ‘Gezamenlijk komen de Nederlandse garageformules op een doel (per eind 2022) uit van ruim 4.700 deelnemers; een gewenste toename van liefst 22 procent. Die groei moet dan onder meer komen van (voormalig) autodealers, waarvan er steeds meer een garageformule als welkome opvolging of aanvulling op hun merkgebonden activiteiten zien’.

Grootste

Bosch Car Service is met 423 vestigingen al jaren veruit de grootste formule, gevolgd door Vakgarage (340) en AutoProfijt (220). Nog maar 18 van de 40 formules noteren minder dan 50 deelnemers; de meeste van deze kleinere formules leiden een stabiel bestaan en noteren slechts sporadisch mutaties in het vestigingenaantal. De 10 grootste formules zagen hun gezamenlijk aantal deelnemers in het afgelopen jaar met 7,5 procent toenemen. Die stijging ligt enigszins onder de overall toename van 9,9 procent. De groei van het totaalaantal wordt overigens beïnvloed door de toevoeging van drie nieuwe formules: AD Garage, TechExpert en Happy Driver Center. Daartegenover staat het verdwijnen van eveneens een drietal formules: Athlon Service Center, Autoproteam en Cosis.

Magische grens

Liefst 17 formules hebben de ‘magische’ grens van 100 vestigingen overschreden, waarmee men landelijke dekking kan claimen. Dit is belangrijk wanneer men diensten wil aanbieden aan bijvoorbeeld landelijk werkende leasemaatschappijen. Twaalf garageformules beschikken zelfs over een netwerk van meer dan 150 vestigingen, waarmee men zich qua fysiek bereik kan meten met dealernetwerken van de grootste automerken. Opmerkelijk in dit verband is dat het nieuwe EV-merk Aiways in 2020 een aftersalesverbintenis is aangegaan met garageformule Profile Nederland. Volgens Dickmann zullen we in de toekomst meer van dergelijke samenwerkingen tussen autofabrikanten en formules gaan zien.

Lees ook:
Ex-directeur James Autoservice lanceert nieuw werkplaatsconcept Lease Service Partner