Sinds 1 september geeft Marien Kreuger, voorheen werkzaam bij onder meer Arval, leiding aan wat hij een ‘wielerploeg’ noemt. “Het is een leuke club ondernemers die allemaal goed zijn in wat ze doen, waarbij er ook specialisten in bepaalde disciplines zijn”, stelt hij. “Ze zijn afkomstig uit zowel het universele kanaal als uit het merkkanaal en nemen daaruit allemaal hun eigen specialismen mee, zoals bedrijfswagens en EV’s.” Kreuger benadrukt dat ondernemers bij James Autoservice de ruimte krijgen om hun eigen koers te volgen. “Het is geen hard franchise, we zijn een coöperatie waarbij leden veel invloed hebben. We vragen niet alleen een vergoeding, we vragen onze leden ook of ze zitting willen nemen in commissies of het bestuur. Het is allemaal heel democratisch en door de korte lijnen weten we wat er speelt.”

Merknaam en schaalvoordelen

James Autoservice wil de local hero zijn eigen koers laten volgen. “Ze hebben zelf de bekendheid en hun klantenkring”, aldus Kreuger. “Wij voegen daar onze merknaam en schaalvoordelen aan toe. En een landelijk aanspreekpunt, we kennen de markt goed.” En die strategie werpt zijn vruchten af, want James Autoservice wist afgelopen jaar zowel in de particuliere als zakelijke markt de omzet flink te verhogen. “Voor de zakelijke markt zijn we net zo professioneel als de merkdealer, maar tegen lagere kosten per auto per jaar. We hebben minder overhead en minder stringente standaards.” Het feit dat James Autoservice ooit voortkwam uit 1, 2, 3 Autoservice op wens van leasemaatschappijen, werpt daarbij zijn vruchten af.

Volledig dekkend netwerk

Maar ook de strenge selectie van bedrijven aan de poort, een strategie die James Autoservice bij de groei naar 100 vestigingen blijft hanteren. “We hebben op dat vlak een verantwoordelijkheid richting onze leden”, aldus Kreuger. Op die wijze moet komend jaar een volledig dekkend landelijk netwerk zijn opgezet. Het feit dat zowel particulieren als de zakelijke markt langer doorrijden met auto’s, helpt het label uiteraard bij het realiseren van verdere groei. “In de zakelijke markt zijn leasecontracten van 5 jaar al heel normaal, wellicht wordt in de toekomst daarna nog gekozen voor bijvoorbeeld private lease. De kans op een grote reparatie wordt dan ook groter.” Hij verwacht dat occasionlease verder zal toenemen. “Ook al is het verschil in leaseprijs tussen een gebruikte en een nieuwe auto op het moment kleiner door de hoge occasionprijzen, verwacht ik wel dat dit doorzet.”

Dit artikel is gepubliceerd in de Eindejaarsspecial 2021 van AM Magazine. Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg