De resultaten werden deze week gepresenteerd. Bijna twintig procent van alle respondenten maakte tegenover Radar melding van roestvorming. Slechts veertien procent van hen is met de klacht terug gegaan naar de garage; de helft daarvan zegt dat de klacht naar tevredenheid is opgelost. Het roestprobleem manifesteert zich vooral in portieren (bijna 25 procent), aan de binnenkant van wielkasten en aan spatbordranden (beide achttien procent). Kia en Hyundai spannen in negatief opzicht de kroon, concludeert het tv-programma. Bij Hyundai is het percentage auto’s met roest 5,4, bij koploper Kia zelfs 5,7. Maar ook Ford-bezitters (4,1 procent) en kopers van een Mercedes-Benz (4,0 procent).kampen met ‘te veel roest bij te jonge auto’s’. Met drie procent komt Suzuki er evenmin best van af. Opvallend is de goede score van Franse en Italiaanse merken, van oudsher bekend als ‘roestbakken’. Liefst 9,2 procent van de Radar-respondenten rijdt Renault, maar het percentage roestige Renaults blijft beperkt tot 0,1. Citroën scoort 0,4 (5,1 procent rijdt Citroën), evenals Fiat (3,8 procent rijdt Fiat). Met anderhalf procent doet Alfa Romeo het slechter dan zusje Fiat. De meest roestvrije auto’s komen van Audi, Volvo, Skoda en Honda: nul procent roest. Woordvoerders van de probleemmerken zeggen dat hun hudige modellen wél afdoende weerbaar zijn. Met probleemgevallen wordt coulant omgegaan.