Trendbox onderzocht in opdracht van de NDA de tevredenheid van 750 autobezitters over de after sales van hun merkdealer. Bijna driekwart (72 procent) van de respondenten is uitermate of zeer tevreden over de aftersales van de merkdealer. Nog eens een kwart is ‘redelijk tevreden’ en een kleine zes procent is niet of helemaal niet tevreden. Daarmee scoren de dealerbedrijven in vergelijk met andere branches het hoogst, beweren NDA en Trendbox. De consument zou belangrijk vinden dat de kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden in orde is. De zakelijke vaardigheden en vakkennis van de werkplaatsmedewerkers en de objectieve informatie over onderhoud en reparaties tellen ook. En de consument heeft graag dat het autobedrijf zich aan de vooraf opgegeven kostenindicatie houdt. De service- en werkplaatsmedewerkers onderscheiden zich positief van andere branches. De consument is het meest tevreden over hun vakkennis, vriendelijkheid, hulpbereidheid, de kwaliteit van het werk en de mogelijkheid om op een door hem gewenst tijdstip een afspraak te maken. Drie van de vier respondenten zien het als een (zeer) groot voordeel dat zij hun auto laten onderhouden bij een merkdealer en niet bij een ander autobedrijf. Slechts zeven procent ziet helemaal geen voordeel. De loyaliteit is dan ook bijzonder hoog, want bijna negentig procent zou weer kiezen voor hetzelfde bedrijf en ruim driekwart (77 procent) van de ondervraagden zou het aanbevelen aan anderen.