Uit de resultaten over het eerste halfjaar van 2006 in de NDA Branche Barometer blijkt dat het gemiddelde rendement van de dealerbedrijven 1,15 procent is. Dat is 0,12 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. NDA maakt zich nog steeds zorgen over de rendementsontwikkeling. Binnen het gemiddelde dealerbedrijf ontwikkelen de afdelingen gebruikt en het magazijn als aandeel van de brutowinst zich positief. Het aandeel in de brutowinst van de afdeling gebruikt steeg van één naar twee procent, terwijl het aandeel van het magazijn steeg van 25,6 procent in 2006 naar 27,3 procent dit jaar. Martin Huisman, NDA-secretaris, hierover: “Dealers krijgen steeds meer grip op verkopen gebruikt. Verder blijkt nu dat dealers tegen lagere prijzen inkopen en de voorraadtermijnen van onderdelen kort weten te houden.” De afdelingen nieuwverkoop en after sales ontwikkelen zich daarentegen minder positief. Gemiddeld was de marge op nieuwe auto’s goed voor 6,3 procent van de brutowinst, vorig jaar was dit nog 7,2 procent. Huisman: “Hier merken dealers duidelijk de negatieve invloed van de wens om aantallen te scoren.” Het aandeel van de werkplaats in de brutowinst daalde van 51,2 naar 49,8 procent. Het rendement van after sales wordt negatief beïnvloed door kortingen, acties (zoals gratis apk) en de toenemende invloed van pakketprijzen. Positief in de vergelijking met de resultaten van vorig jaar valt op dat de kleine dealers (met een omzet tot zes miljoen euro per jaar) zich hersteld hebben, zegt NDA. Deze dealers haalden gemiddeld een rendement van 0,85 procent. Vorig jaar was dit nog een negatief rendement van 0,04 procent. Dealers in groep 2 (omzet tussen zes en twaalf miljoen euro) bereikten een rendement van 1,38 procent (was 1,27 procent), terwijl de grote dealers (omzet boven twaalf miljoen) hun rendement zagen dalen van 1,62 naar 1,11 procent.