Vrouwelijke autokopers gaan een steeds belangrijker rol spelen bij de verkoop van nieuwe auto’s. Vooral de dealers in de Randstad zullen de feminiene invloed merken want een kleine veertig procent van de particuliere verkoop komt daar al voor rekening van vrouwen. Dit (en meer) blijkt uit cijfers van RDC Datacentrum. Het aandeel van de vrouwelijke kopers blijkt rap toe te nemen. Vorig jaar ging het nog om 32 procent, nu is dat percentage al gestegen naar bijna 34 van alle auto’s die op naam van een natuurlijk persoon komen. Noord-Hollandse vrouwen gaan daarbij aan kop met 38 procent. Met name Zeeuwse dames manifesteren zich aanzienlijk minder als autoconsument, in Zeeland komt nog slechts 28 procent van alle nieuwe auto’s op naam van een vrouw. Verwacht mag worden dat het belang van deze doelgroep voor de autobranche de komende jaren alleen maar verder toeneemt. De stijgende arbeidsparticipatie van vrouwen en de tendens naar steeds kleinere huishoudens zijn de belangrijkste aanjagers van deze ontwikkeling. Een aantal merken is zelfs al voor meer dan de helft aangewezen op vrouwelijke kopers. Het trendmerk Mini gaat daarbij het verst: de kans om daar een vrouw achter het stuur aan te treffen is bijna 70 procent. Ook bij Smart zijn de dames in de meerderheid (55 procent) en bij Suzuki (48) zijn de seksen vrijwel in evenwicht. Meest gekochte model door vrouwen is de Toyota Aygo, gevolgd door stalgenoot Yaris, Suzuki Swift, Volkswagen Fox en Kia Picanto. De Ford Ka – die jarenlang de meest verkochte onder de vrouwen was – maakt dit jaar een flinke duikeling en is uit de dames-toptien verdwenen. (Bron: RDC / AUMACON)