Autoprijzen in Nederland met 3,2 procent gestegen

Ons land behoort al sinds jaar en dag tot de duurste autolanden in Europa, op consumentenniveau dus inclusief belastingen, wel te verstaan. En dat verandert nog niets.

Wie denkt dat de prijsafstand tot de overige landen stilaan geslecht gaat worden, komt bedrogen uit. De consumentenprijzen klimmen bij ons zelfs harder dan elders, zo meldt Aumacon op basis van cijfers van het Britse instituut Roadtodata. Europees koploper in prijsstijgingen is dit jaar Duitsland waar per 1 januari 2007 het btw-tarief met drie procent steeg waarmee de overall autoprijsindex daar al met al op + 4,0 procent uitkwam. Voor de Duitse dealers zijn de druiven zuur aangezien de kopers sindsdien ook massaal wegblijven. Dat kan van de Nederlandse autokopers niet gezegd worden; zo bleven de veelgeplaagde suv’s – ondanks een gemiddelde prijsstijging van 3,8 procent – vrolijk twaalf procent in volume doorstijgen. Ook de meer prijsgevoelige auto’s uit de A-en B-segmenten kregen enkele procenten prijsverhoging voor hun kiezen maar zijn desondanks aan een opmars bezig. De grootste prijstoenames werden echter genoteerd voor de allerduurste topauto’s. Maar ook daar deerde het de verkoop allerminst, de verkoop van Maserati’s, Aston Martins en Bentley’s is nog nooit zo goed geweest. Auto’s in het D-segment stegen relatief het minst in prijs, maar dat werd dan weer niet door de kopersmarkt beloond; de verkopen in dit segment daalden in een jaar tijd met ruim zeven procent. De Nederlandse autoprijzen zijn het afgelopen jaar op index 120 terecht gekomen, 20 centpunten boven het Europees gemiddelde. Onze directe buurlanden noteren alledrie een prijsindex van juist onder de 100 punten. Auto’s zijn met name duur in een aantal Scandinavische landen, met Denemarken als koploper. Lage autoprijzen komen vooral voor in Zuid-Europese landen, met belastingparadijs Zwitserland als absolute uitschieter. Autoprijsindexen in 19 Europese landen prijsindex* prijsverandering** volumeverandering** Denemarken 193 +0,3% -2,1% Noorwegen 167 -0,1% +12,9% Finland 133 +1,3% -7,7% Ierland 128 +0,1% +4,4% Portugal 124 -3,3% -3,8% Nederland 120 +3,2% +2,9% Oostenrijk 106 +1,4% -0.7% Verenigd Koninkrijk 99 +2,0% -0.6% Tsjechie 99 -0,1% +3,0% Hongarije 99 +1,3% -14,6% Polen 99 -0,2% +19,0% Duitsland 98 +4,0% -1,7% Zweden 98 +2,1% +3,3% Spanje 97 +1,2% -1,4% Frankrijk 96 +1,6% -3,8% België 95 +1,1% -2,0% Italië 93 +1,8% 3,0% Griekenland 90 +0,1% +2,1% Zwitserland 87 +1,7% +0,2% Europees gemiddelde 100 +2,1% -0,4% * = consumentenprijsindex per oktober 2007 ** = in de periode november 2006 t/m oktober 2007 Bron: Roadtodata; bewerking: AUMACON

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Autoprijzen in Nederland met 3,2 procent gestegen - Automobielmanagement.nl

Autoprijzen in Nederland met 3,2 procent gestegen

Ons land behoort al sinds jaar en dag tot de duurste autolanden in Europa, op consumentenniveau dus inclusief belastingen, wel te verstaan. En dat verandert nog niets.

Wie denkt dat de prijsafstand tot de overige landen stilaan geslecht gaat worden, komt bedrogen uit. De consumentenprijzen klimmen bij ons zelfs harder dan elders, zo meldt Aumacon op basis van cijfers van het Britse instituut Roadtodata. Europees koploper in prijsstijgingen is dit jaar Duitsland waar per 1 januari 2007 het btw-tarief met drie procent steeg waarmee de overall autoprijsindex daar al met al op + 4,0 procent uitkwam. Voor de Duitse dealers zijn de druiven zuur aangezien de kopers sindsdien ook massaal wegblijven. Dat kan van de Nederlandse autokopers niet gezegd worden; zo bleven de veelgeplaagde suv’s – ondanks een gemiddelde prijsstijging van 3,8 procent – vrolijk twaalf procent in volume doorstijgen. Ook de meer prijsgevoelige auto’s uit de A-en B-segmenten kregen enkele procenten prijsverhoging voor hun kiezen maar zijn desondanks aan een opmars bezig. De grootste prijstoenames werden echter genoteerd voor de allerduurste topauto’s. Maar ook daar deerde het de verkoop allerminst, de verkoop van Maserati’s, Aston Martins en Bentley’s is nog nooit zo goed geweest. Auto’s in het D-segment stegen relatief het minst in prijs, maar dat werd dan weer niet door de kopersmarkt beloond; de verkopen in dit segment daalden in een jaar tijd met ruim zeven procent. De Nederlandse autoprijzen zijn het afgelopen jaar op index 120 terecht gekomen, 20 centpunten boven het Europees gemiddelde. Onze directe buurlanden noteren alledrie een prijsindex van juist onder de 100 punten. Auto’s zijn met name duur in een aantal Scandinavische landen, met Denemarken als koploper. Lage autoprijzen komen vooral voor in Zuid-Europese landen, met belastingparadijs Zwitserland als absolute uitschieter. Autoprijsindexen in 19 Europese landen prijsindex* prijsverandering** volumeverandering** Denemarken 193 +0,3% -2,1% Noorwegen 167 -0,1% +12,9% Finland 133 +1,3% -7,7% Ierland 128 +0,1% +4,4% Portugal 124 -3,3% -3,8% Nederland 120 +3,2% +2,9% Oostenrijk 106 +1,4% -0.7% Verenigd Koninkrijk 99 +2,0% -0.6% Tsjechie 99 -0,1% +3,0% Hongarije 99 +1,3% -14,6% Polen 99 -0,2% +19,0% Duitsland 98 +4,0% -1,7% Zweden 98 +2,1% +3,3% Spanje 97 +1,2% -1,4% Frankrijk 96 +1,6% -3,8% België 95 +1,1% -2,0% Italië 93 +1,8% 3,0% Griekenland 90 +0,1% +2,1% Zwitserland 87 +1,7% +0,2% Europees gemiddelde 100 +2,1% -0,4% * = consumentenprijsindex per oktober 2007 ** = in de periode november 2006 t/m oktober 2007 Bron: Roadtodata; bewerking: AUMACON

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding