De West-Europese landen plusten gezamenlijk bijna acht procent, in Oost-Europa zat er met een toename in februari van 21 procent nog wat meer gang in. Over twee maanden gerekend staat de gehele EU-markt nu 3,8 procent in de plus vergeleken het dezelfde periode in 2007. Opvallend is het krachtige herstel van de Duitse markt. Onze oosterburen zaten vorig jaar om deze tijd nog in een forse autoverkoopdip, vooral als gevolg van een btw-verhoging. Dit jaar klom de Duitse markt echter weer met meer dan zeventien procent. De Italiaanse markt is – ondanks een daling van ruim vijf procent – echter nog nipt groter. Ook in Spanje (–6) en het Verenigd Koninkrijk (-3) gingen de verkopen achteruit, de Franse markt klom met ruim twee procent. Nederland is na twee maanden met ruim 116 duizend verkopen het zesde land in de EU-rangorde, het iets sneller klimmende België volgt met bijna 113 duizend nieuwe auto’s. De VW-groep verstevigde zijn Europese positie door – in tegenstelling tot de naaste concurrenten – harder te groeien dan de markt. Vooral het merk Volkswagen (+10%) deed het goed. Opmerkelijk is dit jaar ook de opmars van de kekke merken als Smart (+54%) en Mini (+41%). Alfa Romeo daalde als merk het hardst: -46 procent. autoverkopen Europa (EU25+Efta) periode: januari t/m februari 2008 2007 +/-% 1 VW Group 479.282 457.991 +4,6 2 PSA Group 337.628 332.217 +1,6 3 Ford Group 255.002 257.890 -1,1 4 General Motors Group 234.713 244.119 -3,9 5 Renault Group 218.358 204.624 +6,7 6 Fiat Group 216.926 215.188 +0,8 7 Toyota Group 142.019 152.587 -6,9 8 Daimler 123.519 112.222 +10,1 9 BMW Group 123.369 103.170 +19,6 10 Hyundai/Kia 85.312 83.808 +1,8 totaal 2.489.812 2.399.237 +3,8 Bron: Acea; bewerking: AUMACON