Gemiddeld was het rendement 0,75 procent, dat is 0,08 procent beter dan het gemiddelde rendement over 2006. Gezien de opgelopen rentetarieven (en dus hogere lasten) is dit een ‘bemoedigend resultaat’, vinden de Bovag-dealers. Het cijfer blijkt uit de Bovag Branche Barometer 2007, een uitgave van Bovag Autodealers, voorheen de NDA. De dealers continueren met deze prestaties de opgaande lijn, want in 2005 bedroeg het gemiddeld rendement nog maar 0,31 procent. Grote(re) dealers met een jaaromzet hoger dan twaalf miljoen euro boeken de grootste vooruitgang. Het gemiddeld rendement van deze dealerbedrijven steeg van 0,54 procent in 2006 naar 0,80 procent in 2007. Het rendement van dealers met een omzet tot zes miljoen euro steeg van 0,28 procent naar 0,30 procent. Dealerbedrijven met een omzet tussen zes en twaalf miljoen euro werden geconfronteerd met een rendementsdaling van 1,06 naar 0,91 procent. ‘Tot op heden zag je in de resultaten niet terug dat schaalvergroting tot betere prestaties leidt, maar nu zie je dat wel’, zegt Geert Vermeer, voorzitter van Bovag Autodealers. De voorraadtermijn van nieuwe auto’s inclusief consignatie nam toe van 9,7 weken in 2006 naar 11,3 weken in 2007. ‘Dit houdt verband met de schaduw die het Belastingplan 2008 al in het vierde kwartaal van 2007 vooruit wierp’, zegt Vermeer. Vooral de verkoopafdeling gebruikte auto’s droeg bij aan het verbeterde rendement. In de werkplaats steeg het aantal gefactureerde uren per monteur per jaar van 1.301 in 2006 naar 1.379 in 2007. Dit is volgens Bovag een goede ontwikkeling, de efficiency is vergroot. Wel blijkt dat de verhouding indirect personeel versus direct personeel achteruit ging van 1:2,72 naar 1:2,63. De eisen die gesteld worden aan dealerbedrijven blijven toenemen.