En dat terwijl de totale markt met achttien procent, oftewel 1,2 miljoen voertuigen, terugliep. Zo meldt Volkswagen een plusje van 0,3 procent (tot 23 duizend stuks) en wist Audi zelfs een plus van 5,3 procent te scoren (tot dit achtduizend stuks, vooral dankzij de nieuwe A4). Bij Porsche vielen de resultaten tegen, want met slechts 2.810 verkochte auto’s moest een terugval van negentien procent worden geïncasseerd.

Daimler bleef met het merk Mercedes-Benz stabiel (bijna twintigduizend stuks) maar pakte met 19,2 procent een dikke winst met de Smart, waarvan er – sinds de introductie in januari – tot en met juni tweeënhalf duizend in de VS zijn afgeleverd. Maar het BMW-concern verging het weer minder goed want daar daalde het totale volume met elf procent tot ruim 26 duizend stuks. De zeventien procent terugloop van het merk BMW (tot 21 duizend) kon niet worden goedgemaakt door de 24,8 procents stijging van Mini tot 5.211 stuks.