Europese automarkt steeds verder in mineur

Voor de verkopers van nieuwe personenauto’s in Europa is het eerste halfjaar op een telerstelling uitgelopen. Na een redelijke start in de beginmaanden is vooral het tweede kwartaal ver onder het niveau van 2007 gebleven. Fabrikantenorganisatie ACEA wijt deze ontwikkeling met name aan de klimmende inflatie en brandstofprijzen.

Niettemin zijn er stevige verschillen tussen de vier grootste markten. Duitsland en Frankrijk laten groei zien van resp. 3,6 procent en 4,5 procent. Anderzijds hebben met name de Italiaanse dealers het moeilijk, de autoverkopen daalden daar met liefst 11,5 procent, waarmee Italië in grootte nèt onderdoet voor de met 1,6 procent gedaalde Britse markt.

Nederland positief

Zoals bekend noteerde ons land een lichte verbeterd eerste halfjaar met ruim driehonderdduizend nieuwe auto’s, een toename van 1,8 procent. Wederom blijven de Belgen ons echter ruim voor; onze zuiderburen kochten ruim 330 duizend nieuwe auto’s, een toename van 7,6 procent. 

Zonder uitzondering staan ook alle fabrikanten met merken in de volumesegmenten dit jaar op verlies. De Volkswagen-groep (Europees marktleider met een marktaandeel van 19,6%) boekte nog een bescheiden verlies van 1,9 procent, maar PSA (-4,3%), GM (-6,3%) en Ford-groep (-2,9%) daalden harder dan de markt.

Gelet op de economische omstandigheden is de winst voor de premiumfabrikanten BMW-groep (+ 8,3%) en Daimler (+2,8%) opvallend. Nissan boekte (+25,9%) in Europa de grootste sprong voorwaarts.

 

 

 

autoverkoop

 

 

 

 

periode: januari t/m juni

 

 

 

 

Europa

2008

2007

%+/-

1

Volkswagen

844.959

849.147

-0,5%

2

Ford

695.157

705.535

-1,5%

3

Opel/Vauxhall

681.102

728.104

-6,5%

4

Renault

648.709

657.419

-1,3%

5

Peugeot

590.513

611.897

-3,5%

6

Fiat

556.780

539.096

+3,3%

7

Citroën

488.146

515.697

-5,3%

8

Toyota

428.666

486.220

-11,8%

9

Mercedes-Benz

378.468

379.023

-0,1%

10

BMW

374.320

352.505

+6,2%

 

totale markt EU

8.327.922

8.516.006

-2,2%

 

 

 

 

 

 

Nederland

2008

2007

%+/-

1

Ford

25.887

22.462

+15,2%

2

Volkswagen

25.706

28.157

-8,7%

3

Opel

25.523

28.172

-9,4%

4

Peugeot

24.867

23.344

+6,5%

5

Toyota

22.927

24.781

-7,5%

6

Renault

22.530

20.871

+7,9%

7

Citroën

14.510

13.883

+4,5%

8

Fiat

13.982

11.282

+23,9%

9

Hyundai

10.741

10.706

+0,3%

10

Volvo

9.760

11.633

-16,1%

 

totale markt NL

300.453

295.105

+1,8%

 

 

 

 

 

 

Bron: ACEA; bewerking: AUMACON

 

 

 

Meer cijfers op http://www.dealersupportnet.nl/

Europese automarkt steeds verder in mineur - Automobielmanagement.nl

Europese automarkt steeds verder in mineur

Voor de verkopers van nieuwe personenauto’s in Europa is het eerste halfjaar op een telerstelling uitgelopen. Na een redelijke start in de beginmaanden is vooral het tweede kwartaal ver onder het niveau van 2007 gebleven. Fabrikantenorganisatie ACEA wijt deze ontwikkeling met name aan de klimmende inflatie en brandstofprijzen.

Niettemin zijn er stevige verschillen tussen de vier grootste markten. Duitsland en Frankrijk laten groei zien van resp. 3,6 procent en 4,5 procent. Anderzijds hebben met name de Italiaanse dealers het moeilijk, de autoverkopen daalden daar met liefst 11,5 procent, waarmee Italië in grootte nèt onderdoet voor de met 1,6 procent gedaalde Britse markt.

Nederland positief

Zoals bekend noteerde ons land een lichte verbeterd eerste halfjaar met ruim driehonderdduizend nieuwe auto’s, een toename van 1,8 procent. Wederom blijven de Belgen ons echter ruim voor; onze zuiderburen kochten ruim 330 duizend nieuwe auto’s, een toename van 7,6 procent. 

Zonder uitzondering staan ook alle fabrikanten met merken in de volumesegmenten dit jaar op verlies. De Volkswagen-groep (Europees marktleider met een marktaandeel van 19,6%) boekte nog een bescheiden verlies van 1,9 procent, maar PSA (-4,3%), GM (-6,3%) en Ford-groep (-2,9%) daalden harder dan de markt.

Gelet op de economische omstandigheden is de winst voor de premiumfabrikanten BMW-groep (+ 8,3%) en Daimler (+2,8%) opvallend. Nissan boekte (+25,9%) in Europa de grootste sprong voorwaarts.

 

 

 

autoverkoop

 

 

 

 

periode: januari t/m juni

 

 

 

 

Europa

2008

2007

%+/-

1

Volkswagen

844.959

849.147

-0,5%

2

Ford

695.157

705.535

-1,5%

3

Opel/Vauxhall

681.102

728.104

-6,5%

4

Renault

648.709

657.419

-1,3%

5

Peugeot

590.513

611.897

-3,5%

6

Fiat

556.780

539.096

+3,3%

7

Citroën

488.146

515.697

-5,3%

8

Toyota

428.666

486.220

-11,8%

9

Mercedes-Benz

378.468

379.023

-0,1%

10

BMW

374.320

352.505

+6,2%

 

totale markt EU

8.327.922

8.516.006

-2,2%

 

 

 

 

 

 

Nederland

2008

2007

%+/-

1

Ford

25.887

22.462

+15,2%

2

Volkswagen

25.706

28.157

-8,7%

3

Opel

25.523

28.172

-9,4%

4

Peugeot

24.867

23.344

+6,5%

5

Toyota

22.927

24.781

-7,5%

6

Renault

22.530

20.871

+7,9%

7

Citroën

14.510

13.883

+4,5%

8

Fiat

13.982

11.282

+23,9%

9

Hyundai

10.741

10.706

+0,3%

10

Volvo

9.760

11.633

-16,1%

 

totale markt NL

300.453

295.105

+1,8%

 

 

 

 

 

 

Bron: ACEA; bewerking: AUMACON

 

 

 

Meer cijfers op http://www.dealersupportnet.nl/