Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag bekendgemaakt. Slecht nieuws voor onder meer de autobranche. Want met name de nieuwverkoop is sterk gerelateerd aan het consumentenhumeur. Het is de op een na grootste maanddaling ooit waargenomen.

 

Alleen in september 2007 nam het vertrouwen sterker af. In het afgelopen jaar heeft het pessimisme heel snel de overhand gekregen. Nooit eerder verloor de consument in een jaar tijd zoveel vertrouwen. Berichten over dalende aandelenkoersen, een neergaande economie en de aanhoudende kredietcrisis lijken de consument de put in te hebben geholpen. Het gevolg is nu dat zowel het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden als de komende twaalf maanden aanzienlijk verslechterden. Een dermate somber toekomstbeeld had de consument niet eerder, aldus het CBS.

 

Ook de koopbereidheid, de tweede pijler van het consumentenvertrouwen, verslechterde. Deze deelindicator zakte met acht punten. Een dergelijke daling is slechts één keer eerder voorgekomen. Consumenten achten vooral de tijd veel minder gunstig voor het doen van grote aankopen, zoals auto’s dus. Ook over de eigen financiën in de afgelopen twaalf maanden zijn consumenten veel somberder geworden. De stemming onder ondernemers in de industrie is over de hele linie nog altijd positief, maar minder uitbundig dan begin dit jaar. Het producentenvertrouwen kwam uit op 2,4 punten tegen 5,3 punten een maand eerder.