In dezelfde periode vorig jaar bedroeg het verlies nog bijna dertig miljoen euro. Toen was vooral het inmiddels verkochte F1 team (dertien miljoen in de min) verantwoordelijk voor de rode cijfers. De productie in Zeewolde bedroeg in de periode januari t/m juni 22 stuks (2007: 17). Er zijn tot nu toe 26 wagens verkocht en dat is al meer dan de in totaal 21 van vorig jaar.

In een toelichting op de vandaag gepubliceerde halfjaarcijfers zegt CEO Victor Muller dat de eerste helft van 2008 vooral in het teken heeft gestaan van relatieherstel. Diverse toeleveranciers keerden Spyker in het turbulent verlopen 2007 de rug toe. Onder meer een Partnerdag in maart droeg bij aan normalere verstandhoudingen. De stroom van onderdelen en componenten zou geleidelijk weer op gang zijn gekomen.

De vooruitzichten voor de rest van 2008 zijn volgens Spyker positief. Er gaan nieuwe modellen (C8 Aileron, LM85) in productie, de marges zijn verbeterd en er is een webshop geopend om inkomsten te genereren uit merchandising. In het vierde kwartaal verwacht de onderneming een nieuwe Chief Commercial Officer te kunnen aanstellen. Eerder al werd het management versterkt met Lex Roukens (CFO) en Frans Liebregts (COO).

Gepland voor eind 2009 is de productiestart van de D8 Peking-to-Paris SSUV. Voor deze categorie auto’s bestaat nog steeds een sterke marktvraag, meldt Spyker.