Over acht maanden gerekend staan alle drie de deelmarkten echter nog wel in de plus. De personenautoverkoop is dit jaar 1,2 procent beter dan in de periode januari t/m augustus vorig jaar. De bestelautomarkt staat op 10 procent winst en de truckmarkt loopt maar liefst 26 procent voor op 2007.

 

Maar de beide koplopers in de automarkt – Volkwagen en Opel – staan beide op een stevig volumeverlies, resp. -8,7% en -10,6%. Ford (+11,3%) is met dank aan het Mondeo-succes nu derde. In de bestelautomarkt levert lijstaanvoerder Volkswagen bijna twee procent in op haar marktaandeel dat nu 28,0 procent bedraagt. Mercedes-Benz verliest één procent van haar aandeel en staat nu op 12,5 procent. Vooral de Franse bestelautomerken winnen, met name dankzij een aantal nieuwe (kleine) modellen. Truckmerk DAF heeft – ten koste van de Zweedse concurrentie – zijn marktaandeel stevig opgepoetst, DAF heeft nu ruim 31 procent van de Nederlandse markt in handen.    

 

Overall lijkt er toch sprake van enige stemmingskentering. Onder druk van dalende occasionspijzen en verschuiving van de markt naar kleinere goedkopere modellen staat het rendement van veel autodealers er niet goed voor. Op tal van plaatsen worden dan ook overnames voorbereid. Ook de bedrijfswagensector is weer terug op aarde. De subsidie-effecten zijn goeddeels achter de rug net als de lange levertijden. Tegen de achtergrond van een dalend producentenvertrouwen moet er nu weer écht verkocht gaan worden.    

 

Een compleet cijferoverzicht van alle deelmarkten is te vinden op http://www.dealersupportnet.nl/