Met bijna 28 duizend Fiesta’s  in februari dit jaar steeg Ford ruim vijftien procent in verkoopaantallen ten opzichte van dezelfde periode in 2008. Afgezet tegen een markt die rond de twintig procent ten opzichte van vorig jaar is gedaald is het volgens Jato duidelijk dat de koper voor de nieuwste modellen gaat.

Ook merken als Jaguar en Alfa-Romeo mochten enkele successen bijschrijven. Jaguar profiteerde van het zelfde effect als Ford en scoorde met nieuwkomer XF een plus van negen procent t.o.v. februari 2008 en Alfa schreef dankzij de Mito over dezelfde periode een plus van 7,1 procent bij.

Volkswagen bleef nummer één op de lijst van best verkopende merken in 2009, gevolgd door Ford en Renault. Maar ook al deze merken leveren ten opzichte van vorig jaar aantallen in.

Binnen de modellen is de Golf VI duidelijk koploper. Ook hier vertaalt zich de conclusie dat nieuwe modellen succesrijker zijn dan modellen die al geruime tijd op de markt zijn. De Peugeot 207 zakte naar een derde plaats, in schrille tegenstelling tot vorig jaar in dezelfde periode toen dit model nog de trotse lijstaanvoerder was.

 

 

 Merk                           Feb. 09        Feb. 08                                  Tot feb 09     Tot feb 08

Makem

Feb_09

Feb_08

% Change Feb

Feb YtD_09

Feb YtD_08

% Change YtD

VOLKSWAGEN

109,632

117,877

-7.0%

214,956

247,977

-13.3%

FORD

80,821

87,829

-8.0%

170,789

199,188

-14.3%

RENAULT

71,307

91,809

-22.3%

132,952

184,122

-27.8%

OPEL/VAUXHALL

69,341

88,561

-21.7%

135,115

189,490

-28.7%

FIAT

69,316

86,529

-19.9%

135,426

178,587

-24.2%

PEUGEOT

66,512

93,064

-28.5%

133,867

183,573

-27.1%

CITROEN

56,853

73,451

-22.6%

116,895

154,488

-24.3%

TOYOTA

52,219

64,756

-19.4%

102,313

138,604

-26.2%

AUDI

42,932

46,310

-7.3%

89,316

95,628

-6.6%

MERCEDES

35,380

52,829

-33.0%

76,515

112,331

-31.9%