Met bijna 28 duizend Fiesta’s in februari dit jaar steeg Ford ruim vijftien procent in verkoopaantallen ten opzichte van dezelfde periode in 2008. Afgezet tegen een markt die rond de twintig procent ten opzichte van vorig jaar is gedaald is het volgens Jato duidelijk dat de koper voor de nieuwste modellen gaat.
Ook merken als Jaguar en Alfa-Romeo mochten enkele successen bijschrijven. Jaguar profiteerde van het zelfde effect als Ford en scoorde met nieuwkomer XF een plus van negen procent t.o.v. februari 2008 en Alfa schreef dankzij de Mito over dezelfde periode een plus van 7,1 procent bij.
Volkswagen bleef nummer één op de lijst van best verkopende merken in 2009, gevolgd door Ford en Renault. Maar ook al deze merken leveren ten opzichte van vorig jaar aantallen in.
Binnen de modellen is de Golf VI duidelijk koploper. Ook hier vertaalt zich de conclusie dat nieuwe modellen succesrijker zijn dan modellen die al geruime tijd op de markt zijn. De Peugeot 207 zakte naar een derde plaats, in schrille tegenstelling tot vorig jaar in dezelfde periode toen dit model nog de trotse lijstaanvoerder was.
Merk Feb. 09 Feb. 08 Tot feb 09 Tot feb 08
Makem |
Feb_09 |
Feb_08 |
% Change Feb |
Feb YtD_09 |
Feb YtD_08 |
% Change YtD |
VOLKSWAGEN |
109,632 |
117,877 |
-7.0% |
214,956 |
247,977 |
-13.3% |
FORD |
80,821 |
87,829 |
-8.0% |
170,789 |
199,188 |
-14.3% |
RENAULT |
71,307 |
91,809 |
-22.3% |
132,952 |
184,122 |
-27.8% |
OPEL/VAUXHALL |
69,341 |
88,561 |
-21.7% |
135,115 |
189,490 |
-28.7% |
FIAT |
69,316 |
86,529 |
-19.9% |
135,426 |
178,587 |
-24.2% |
PEUGEOT |
66,512 |
93,064 |
-28.5% |
133,867 |
183,573 |
-27.1% |
CITROEN |
56,853 |
73,451 |
-22.6% |
116,895 |
154,488 |
-24.3% |
TOYOTA |
52,219 |
64,756 |
-19.4% |
102,313 |
138,604 |
-26.2% |
AUDI |
42,932 |
46,310 |
-7.3% |
89,316 |
95,628 |
-6.6% |
MERCEDES |
35,380 |
52,829 |
-33.0% |
76,515 |
112,331 |
-31.9% |