Dat is een heuse ‘aardverschuiving’ in de automarkt, zoals Het Financieele Dagblad stelt.

Bij het bureau voor voertuigdocumentatie VWE zijn de eerste drie maanden 8.095 nieuwe Opels geregistreerd, tegen 12.961 in dezelfde periode in 2008. Dat komt neer op een daling van 37,5 procent en is beduidend meer dan de 23,6 procent die de totale markt in het eerste kwartaal inleverde. Renault deed het nog slechter en daalde liefst 39,2 procent. Een kleinere marktpartij als Mitsubishi zakte zelfs 44,9 procent.
Op de zakelijke markt is de situatie voor Opel nog rampzaliger. Het aantal registraties van lease-auto’s van het merk kelderde in Nederland in 2008 met 52 procent vergeleken met 2007. Het aantal halveerde: van ruim achttienduizend naar een kleine negenduizend.

Nederland is geen uitzondering. Het merkaandeel Opel is, zo blijkt uit de cijfers van de Europese branchevereniging van autofabrikanten Acea, gezakt van 10,2 procent in 2000 naar 6,8 procent begin dit jaar.
De neergang van Opel heeft te maken met de saaiheid van het merk, zegt Max Kohnstamm, marketingdocent van het opleidingsinstituut SRM. ‘Het merk is gestoeld op degelijk en betrouwbaar maar op die punten zijn ze links en rechts door Japanse auto’s ingehaald.’ Autokopers zien steeds minder in wat een Opel nu anders maakt dan andere auto’s, zo blijkt uit de Brand Asset Valuator, een merkmeetinstrument van Young & Rubicam.

Ook buiten Nederland treden grote verschuivingen in de automarkt op. Volgens onderzoeksbureau R.L. Polk wordt Volkswagen dit jaar de op één na grootste autobouwer ter wereld dankzij de slechte verkoopcijfers van GM, de huidige nummer twee. Nummer één blijft Toyota.