Kostenstijgingen en de resultaten van de afdeling gebruikt zijn de belangrijkste oorzaken van de daling van het gemiddeld rendement. `Je ziet dat deze ontwikkeling zich in de huidige periode helaas vertaalt in het aantal dealerbedrijven dat in zwaar weer zit’, aldus Geert Vermeer, voorzitter van Bovag Autodealers.
De resultaten van de afdeling verkoop nieuw – voor wat betreft de bijdrage aan de omzet de grootste afdeling binnen het dealerbedrijf – zijn in 2008 ten opzichte van 2007, ondanks een daling van de gemiddelde catalogusprijs per verkochte auto, nog redelijk op peil gebleven.
De afdeling verkoop gebruikt draaide minder goed dan het jaar daarvoor. In 2007 was de brutowinst op verkoop gebruikt 2,9 procent, in 2008 is deze gedaald naar 1,5 procent. Prijzen van gebruikte auto’s staan onder druk en de statijden lopen op (van 12,8 weken in 2007 naar 13,8 weken vorig jaar).
De werkplaats presteerde ongeveer gelijk aan 2007, waarbij positief opvalt dat het aantal gefactureerde uren per monteur is gestegen van 1.379 in 2007 naar 1.418 in 2008. ‘Blijkbaar zijn dealers in staat in de werkplaats steeds effectiever en efficiënter te werken’, aldus Vermeer. De prestaties van het magazijn zijn stabiel.
Uit de gegevens blijkt dat het gemiddeld rendement onder meer is gedaald vanwege kostenstijgingen. De personeelskosten, de huisvestingskosten en de financieringskosten stegen in 2008. Bovag Autodealers biedt met behulp van de Bovag Branche Barometer continu inzicht in de bedrijfseconomische prestaties van het gemiddelde autodealerbedrijf naar omzetgrootte.