Dat blijkt uit de cijfers van RAI Vereniging, Bovag en RDC. Het is een daling van 32 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2008 maar dat was dan ook een relatief goede maand. In de eerste vier maanden van 2009 lijkt de autokoper steeds vaker te kiezen voor een auto met groen milieulabel; er is een opvallende stijging van het aandeel A- en B-labels. Van januari tot en met april zijn de A- en B-labels goed voor 58 procent van de nieuwverkopen (2008: 34 procent en 2007: 19 procent). De C- en D-labels maken in diezelfde periode voor 33 procent deel uit van de nieuwverkopen (2008: 52 procent en 2007: 63 procent). In aantallen ziet de labelverdeling over de nieuwverkopen er als volgt uit:
A-label in 2009: 33.161 (2008: 18.080 een stijging van 83 procent)

B-label in 2009: 56.446 (2008: 51.784 een stijging van 9 procent)

De vijf best verkochte merken in mei 2009 waren Toyota (3.741), Ford (3.015), Volkswagen (2.649), Peugeot (2.027) en Citroën (1.888).  De vijf best verkochte modellen in mei waren de Toyota Aygo (1.428), Honda Civic (1.065), Volkswagen Golf (1.059), Ford Fiesta (900) en Citroën C1 (762).

 verkoopcijfers mei 2009.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding