Bij de merken kon marktleider Volkswagen in mei een toename met 5,3 procent noteren. Dacia blijft echter de absolute topper door 267 procent meer auto’s te verkopen waardoor het marktaandeel omhoog ging van 0,4 naar 1,7 procent.

De daling van de verkopen werd sterk beperkt door de goede resultaten in landen met een slooppremie. Zo kwam Duitsland 39,7 procent hoger uit, gingen de verkopen in Frankrijk met 11,8 procent omhoog en boekten Griekenland en Oostenrijk een toename met ongeveer vijf procent. In ons land lagen de verkopen volgens Acea op maandbasis twaalf procent lager en werden over de eerste vijf maanden van dit jaar 10.2 procent minder auto’s verkocht.

 

In de merkenlijst versterkte de VW-groep haar marktaandeel van 20 naar 21,7 procent. Binnen de groep noteerden Volkswagen, Seat en Skoda alle positieve cijfers. Ook Fiat kon een klein plusje van 2,5 procent noteren. Bij de kleinere merken valt vooral Hyundai op met een toename van ruim 30 procent. Tot  de sterkste dalers behoren de GM-merken – met uitzondering van Chevrolet -, Peugeot-Citroen en Renault.