Opvallend is dat de drie grootste merken – Volkswagen, Ford en Toyota – hun verlies enigermate weten te beperken. Dit in tegenstelling tot de subtoppers Peugeot, Opel en Renault, die harder dan de markt dalen. Van de volumemerken weet alleen Audi haar verkoopprestatie van vorig jaar te verbeteren. Verder doen ook enkele nichemerken, als Lancia, Infiniti en Lotus, betere zaken.

De voormalige Kroymansmerken Saab, Hummer, Cadillac en SsangYong leveren nauwelijks nog nieuwe auto’s af. Deels staan deze auto’s op last van bewindvoerders nog achter slot en grendel. Kia en Alfa Romeo lijken onder respectievelijk Koreaanse en Italiaanse fabrieksvleugels de draad weer op te pakken en kwamen in juni tot respectievelijk een kleine duizend en een kleine honderd afleveringen.

In juni was het vooral Ford dat flink aan het registeren was. Daarnaast probeerde ook Peugeot iets van het verloren terrein goed te maken. Marktleider Volkswagen zakte daarentegen sterk terug. Met nog zes maanden te gaan lijkt Ford de beste papieren in handen te hebben om als bestverkochte merk van 2009 te beëindigen. Vorig jaar nog eindigde Ford als tweede met zo’n tweeënhalf duizend registraties achterstand op viervoudig winnaar Volkswagen. 

Zie voor een compleet cijferoverzicht op: http://www.dealersupportnet.nl/ 

 

 

autoverkopen-nieuw

 

 

 

 

 

periode: jan t/m juni

 

 

 

 

 

 

2009

2008

% +/-

m.a. 2009

m.a. 2008

1

Volkswagen

22.879

25.705

-11,0%

10,32

8,56

2

Ford

21.816

25.853

-15,6%

9,84

8,61

3

Toyota

21.069

22.925

-8,1%

9,51

7,64

4

Peugeot

17.173

24.849

-30,9%

7,75

8,28

5

Opel

14.447

25.517

-43,4%

6,52

8,50

6

Renault

12.045

22.524

-46,5%

5,44

7,50

7

Citroën

11.565

14.504

-20,3%

5,22

4,83

8

Audi

9.811

8.929

9,9%

4,43

2,97

9

Fiat

8.926

13.953

-36,0%

4,03

4,65

10

Hyundai

8.165

10.695

-23,7%

3,68

3,56

 

totale markt

221.600

300.226

-26,2%