In Nederland en Europa is de verkoop van het model nooit een succes geworden. Bij ons was de neergang dit jaar dramatisch: ruim de helft minder verkopen in de eerste zes maanden. Wanneer in augustus de productie in het Japanse Suzuka is stopgezet, zal er niet direct een nieuw model volgen: Honda heeft nog geen plannen bekend gemaakt voor een andere MPV.  

De FR-V deelde zijn afwijkende zetelverdeling met de Fiat Multipla. Ook die is inmiddels van het toneel verdwenen. Bij de introductie schermde Honda met marktonderzoek waaruit zou blijken dat ouders hun kind onderweg liefst tussen zich in hebben. Hideo Tanaka, president van Honda Motor Europe North: "De modellen die alleen aan de basisvoorwaarden van een mpv voldoen zullen marktaandeel verliezen. De verkoopkansen voor modellen die afwijken van het gebruikelijke zullen echter duidelijk stijgen."

De werkelijkheid was anders. Bij de aftrap in Nederland (november 2004) van de  Flexible Recreational Versatile rekende de importeur er op dat de dealers jaarlijks driehonderdvijftig benzineversies wisten te verkopen en honderdvijftig diesels. In het eerste volledige verkoopjaar, 2005, lukte dat nog wel: er gingen toen 473 FR-V’s over de toonbank. Daarna zette echter de daling in. Uiteindelijk heeft Honda in ons land bijna dertienhonderd kopers weten te vinden. Er is nog voorraad, meldt de importeur, dus de aantallen kunnen nog enigszins stijgen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding