In de komende zes maanden zal de versnelling van de lopende band zichtbaar worden, zegt verkoopdirecteur Ian Robertson in de Financial Times. De stap is opvallend, na de wereldwijde teruggang in capaciteit, en deels het gevolg van de startende productie van de BMW X1 en de 5-serie Gran Turismo. Maar volgens Robertson is de komst van beide nieuwe modellen, die later dit jaar de showrooms zullen bereiken, niet de enige reden voor de productiegroei. Hij zegt ‘hoopgevende signalen’ te zien in de markt. Robertson verwacht een gestage opwaartse beweging van de verkopen, zodanig dat eind 2010 in sommige regio’s de vraag weer uitkomt op het niveau van 2007.

BMW gaat dan ook het aantal medewerkers met deeltijdcontracten in het Duitse Dingolfing (twaalfduizend man) terugbrengen. Ook keert in de Mini-fabriek in Oxford de zaterdagproductie terug en worden daar ontslagen medewerkers weer in dienst genomen. In juni zakte de verkoop bij BMW in met bijna dertien procent ten opzichte van juni 2008, maar dat was de helft minder dan de gemiddelde teruggang in de eerste zes maanden van dit jaar.

Ook bij rivaal Daimler keert het optimisme terug. Topman Dieter Zetsche kondigde recentelijk plannen aan om het mes te zetten in de arbeidstijdreductie. Volgens Zetsche heeft de economische crisis de bodem bereikt. Ook analisten tonen zich voorzichtig optimistisch over de perspectieven komend jaar van modellen in het premium segment.