Men is gevlucht in tastbare beleggingen. Men wil iets waarnaar men ’s avonds kan kijken en dat men kan aanraken", zegt Dietrich Hatlapa van de Historic Automobiel Group in Financial Times. Hij was vroeger bankier bij Baring Securities en bij ING en is een collectioneur van auto’s. Hij verzon de HAGI Top, een index die de prijsontwikkeling bijhoudt van een dwarsdoorsnede van historische auto’s. De HAGI Index volgt elf merken en 38 modellen en de index steeg 39 procent sinds de lancering begin 2008. De prijzen van kunst in de Art Price Global Index zakte met 29 procent, de Liv-ex 100 Fine Wine Index zakte tien procent terwijl de prijs van goud vijftien procent steeg. Aanmerkelijk minder dus dan de historische auto’s. De omzet van autoveilingen is weliswaar gedaald sinds de periode voor de financiële crisis, maar de veilinghuizen rapporteren nog opvallende business en er worden nog steeds records geboekt. Eerder deze maand werd de Shelby Cobra Coupe uit 1965 in Monterey geveild voor 7,25 miljoen dollar (vijf miljoen euro). Dat was de hoogste prijs die ooit is betaald voor een Amerikaanse auto op een publieke veiling. De auto’s die meer opbrengen, moeten wel heel speciaal zijn qua herkomst of ze moeten extreem zeldzaam zijn, volgens een expert van een groot internationaal veilinghuis.

Rijdt u een auto van de zaak? Doe dan ook mee aan het Nationaal Zakenauto Onderzoek van RDC en AM en vul de enquête in (vijf minuten en maakt bovendien kans op een driedaags arrangement voor twee personen in een luxe verblijf in Beieren.) De resultaten van het onderzoek worden bekendgemaakt op het Driving Business Event op 30 september.