In de eerste helft van 2009 bedroeg de gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe personenauto 23.990 euro, tegen 24.209 euro een jaar eerder en 25.294 euro in 2007. Tot 2007 vertoonde de gemiddelde verkoopprijs consequent een stijgende lijn. Bovag en RAI Vereniging schrijven deze kentering toe aan het toenemende milieubewustzijn van autokopers en aan de fiscale stimuleringsmaatregelen. Daardoor kiezen kopers steeds vaker voor klein en zuinig. Ter illustratie: het marktaandeel van het a-segment steeg bij de nieuwverkopen in vier jaar tijd van 10,1 procent naar 16,6 procent.

Bovag en RAI Vereniging verwachten dat deze trend zal doorzetten en wordt versterkt door de afbouw van de bpm (aanschafbelasting) de komende jaren, in aanloop naar de kilometerprijs. Nieuw in de uitgave Mobiliteit in Cijfers Auto’s is de nieuwverkoop uitgesplitst naar CO2-uitstoot en naar energielabel. Daarnaast zijn voor het eerst de diverse euronormen op het gebied van uitstoot opgenomen.

 

Download Het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2009 van RDC en AM