Met deze vergelijking is het verval bij het Zweedse merk in één zin samengevat. Er wordt wel gezegd dat er een harde kern is van fans die het merk trouw zal blijven, maar zonder een aansprekend nieuw model kiest de consument voor een ander merk.

Volgens een Amerikaanse website, die het surfgedrag onderzocht heeft, richt 33 procent van deze groep autorijders zijn ogen nu primair op BMW. Ook Audi wordt gezien als een redelijk alternatief: dit merk heeft de belangstelling van 31 procent van de Saab-rijders. Daarna volgen Volvo, Volkswagen en een paar Japanse merken. Mercedes-Benz komt niet verder dan de achtste plaats. Dit merk wordt blijkbaar nog steeds geassocieerd met dikke buiken en affaires met secretaresses en daar wil de gemiddelde Saab rijder niet bijhoren. Dat Volvo niet als meeste lijkt te profiteren van de aftakeling van Saab is niet verrassend, integendeel: de ervaring leert dat als een merk wordt opgeheven het klantenbestand nogal radicaal te werk gaat en auto’s uit een heel ander land gaat kopen. Zo waren het begin jaren tachtig vooral de Japanse merken die meer loop in de showrooms kregen toen Simca/Talbot op de fles ging. En vraag het maar eens aan een gemiddelde Volkswagen rijder: die valt met geen stok in een Opel te krijgen. Zo is het bij de Zweedse automerken ook een beetje. Voor General Motors betekent de uitslag van het onderzoek dat zij de klanten definitief kwijt is. Cadillac komt namelijk niet in de top-10 voor. En analisten stellen en dat de generaal er ook niet op hoeft te rekenen dat huidige eigenaren van een Hummer, Pontiac of Saturn het autoconcern trouw zullen blijven. Dat kan voor Saab-fans die niet vies zijn van leedvermaak een schrale troost zijn: General Motors is definitief zijn dominante rol op de Amerikaanse automarkt kwijt en zal met Ford en Toyota in gevecht moeten om het marktleiderschap. (TD)