Volkswagen kon ondanks een verkoopdaling van bijna twintig procent toch opgelucht ademhalen: men wist marktleider in Nederland te blijven, vóór Toyota dat afgelopen najaar nog aan kop ging. Onze columnist Toralt Deinum denkt er op zijn site Autointernationaal.nl het zijne van. Volgens hem heeft de overwinning wel een vieze bijsmaak:

‘Het heeft er alle schijn van dat Volkswagen die ‘gekocht’ heeft, ondanks ontkenningen van de importeur dat het afzetresultaat gemanipuleerd zou zijn. De Fox ging in december namelijk maar liefst 483 keer over de toonbank terwijl voor dit model, dat duidelijk op zijn retour is, vorig jaar in dezelfde maand slechts 24 klanten trok. Een verschil van 459 verkopen dus. Ook bij de Polo en Golf zien we opvallend hoge registratieaantallen in december die eigenlijk niet te verklaren zijn. Zo verkocht de Golf afgelopen maand 2,5 keer beter dan in dezelfde maand van 2008. Opvallend, want bij de even ‘verse’ Renault Mégane halveerde de afzet. De verkooppiek van de Polo in december is lastiger te duiden omdat het om een hagelnieuw model gaat. Maar dat neemt niet weg dat de stijging veel groter is dan bij andere auto’s die op min of meer hetzelfde tijdstip op de markt zijn verschenen.

De conclusie is dan ook dat 750 registraties van Volkswagen in december niet met boerenverstand verklaard kunnen worden. Is het toeval dat het verschil in jaarafzet tussen Toyota en Volkswagen vrijwel even groot is, namelijk 694 registraties? Nee, dat kan geen toeval zijn. Of anders gezegd: als Volkswagen niet had zitten sjoemelen, dan had zij het marktleiderschap over 2009 af moeten staan aan Toyota.’