Dit volgt uit een analyse van RDC-data door bureau Aumacon. Het zijn vooral de particuliere kopers die zich in toenemende mate kooplustig tonen. Dat is opmerkelijk, aangezien normaal tijdens de eerste dagen van een jaar vooral zakelijke auto’s tot aflevering komen. Dit jaar is de meerderheid van de afleveringen echter voor ‘gewone’ consumenten; na zeven werkdagen gaat het om 13.206 stuks tegenover 10.187 stuks (+29 procent) in dezelfde fase van vorig jaar. Daartegenover staat een sterk verminderde afname van de leasemaatschappijen: tot en met gisteren gingen er dit jaar nog maar 6.084 nieuwe leaseauto’s op weg op, vorig jaar waren dat er 7.660, een daling van 21 procent. Merken met een overwegend zakelijke klantenkring – zoals Volkswagen en Ford – zien hun afzet dan ook teruglopen. Meer particulier georiënteerde merken – als Renault en Toyota – doen het daarentegen fors beter. 

Volgens Aumacon zijn deze cijfers opzienbarend maar niet verrassend. Voor 2010 voorziet het bureau een licht herstel van de totaalmarkt, maar daarbinnen een verdere daling van het leasesegment. Voor het particuliere segment wordt daarentegen voor het hele jaar een toename van zo’n twaalf procent verwacht. Zie voor de complete marktprognose 2010 op http://www.aumacon.nl/

 

autoverkopen na 7 werkdagen (t/m  11 januari)

 

 

 

 

 

 

2010

2009

% +/-

Volkswagen

3.203

3.693

-13,3%

Toyota

2.413

1.273

+89,6%

Ford

1.874

2.040

-8,1%

Renault

1.838

803

+128,9%

Opel

1.486

1.137

+30,7%

Peugeot

1.474

1.249

+18,0%

 

25.255

23.616

+6,9%

 

 

 

 

Bron: RDC; bewerking: Aumacon