Maar dat de totale Europese markt nog enigzins overeind is gebleven, is grotendeels te danken aan de impact van de diverse sloopregelingen in een aantal van de belangrijke markten. In totaal werden vorig jaar 14.481.545 nieuwe auto’s verkocht, 1,6 procent minder dan in 2008 en 9,5 procent minder dan in 2007, zo blijkt uit de opgave van Acea, de Europese koepelorganisatie van Europese autofabrikanten. 

 

In de maand december 2009 steeg de vraag naar nieuwe auto’s met 16 procent vergeleken met dezelfde maand een jaar tevoren. In West-Europa stegen de registraties van nieuwe auto in de maand december met 19,3 procent naar 1.003.757 eenheden. Zwitserland (-4,4 procent), Duitsland (-4,6), Finland (-8,1) en Portugal (-17,9 procent) daalden ten opzichte van vorig jaar, terwijl de registraties met 16,7 procent toenamen in Italië, met 25,1 procent in Spanje, met 38,9 procent in het Verenigd Koninkrijk en met 48,6 procent in Frankrijk. De West-Europese markt eindigde in 2009 op een vergelijkbaar niveau met 2008 (+0,5 procent) maar stevig lager (-7,9 procent) dan in 2007. In 2009 bereikten alleen Oostenrijk (+8,8 procent), Frankrijk (+10,7) en Duitsland (+23,2 procent) nog verkoopgroei.

In de nieuwe EU-lidstaten boekten alleen de Tsjechische Republiek (+12,5 procent) en Slowakije (+6,7 procent) een aanzienlijke toename. De regio als geheel werd geconfronteerd met een daling van 26,6 procent; 848.627 geregistreerde nieuwe auto’s in 2009 vergeleken met 1.156.169 eenheden in 2008.

 

Zie voor een compleet cijferoverzicht op http://www.dealersupportnet.nl