Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door het bureau Aumacon. De terugval is des te opmerkelijker aangezien in de personenautosector een eerste teken van herstel te bespeuren valt. De belangrijkste oorzaak voor het achterblijven van de bestelautoverkopen moet met name gezocht worden in de sterk verminderde kooplust van de eenmanszaken/zzp-ers en midden- en kleinbedrijven met wagenparken tot tien voertuigen. Eenmanszaken kochten in januari nog maar 823 nieuwe bestellers, 52 procent minder dan in januari 2009. Het gezamenlijke mkb kocht 1.104 lcv’s – dat is veertig procent minder. De grootste klantcategorie – die van de leasemaatschappijen –  bestelde ‘slechts’ 22 procent minder bestelauto’s. Het totale marktaandeel van leasing in de hele bestelautomarkt is daarmee toegenomen van 33 naar 40 procent.

De bestverkochte bestelautomerken – Volkswagen en Mercedes-Benz – hadden een moeilijke start, beide merken zagen hun afzet in januari met meer dan 40 procent dalen. Ook Opel verloor stevig: -38 procent en ook de Franse merken zagen hun verkoopvolume onderuitgaan, maar daalden alle drie toch minder hard dan de markt.

Ondanks deze zeer matige start houdt bureau Aumacon voor 2010 rekening met een totaalmarkt van vijftigduizend eenheden, tweeënhalf procent minder dan in 2009 toen er 51.285 bestelauto’s werden verkocht.

Zie voor een compleet overzicht op http://www.dealersupportnet.nl/

 

 

Bestelautoverkopen – januari

 

 

 

 

2010

2009

% +/-

1

Volkswagen

1.772

3.079

-42,4%

2

Mercedes-Benz

906

1.543

-41,3%

3

Ford

666

996

-33,1%

4

Renault

654

730

-10,4%

5

Opel

479

768

-37,6%

6

Citroën

343

384

-10,7%

7

Peugeot

304

431

-29,5%

8

Fiat

291

409

-28,9%

9

Iveco

150

189

-20,6%

10

Nissan

102

113

-9,7%

 

totale markt

5.982

9.187

-34,9%

 

 

 

 

 

 

Bron: RDC; bewerking: Aumacon

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding