Dit blijkt uit cijfers van VWE die zijn bewerkt door Aumacon. Het ging in januari bij de autobedrijven om 80.487 occasionsverkopen (B2C, business to consumer). In januari 2009 ging het nog om 89.228 stuks, een jaar dáárvoor zelfs nog om 90.417 stuks in de maand januari. Vooralsnog lijken er meerdere redenen voor deze opmerkelijk ontwikkeling te zijn. Zo lijkt de ‘nieuwe auto’ steeds vaker een concurrent van de occasions te worden. De verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s gaat zich steeds tegengesteld aan elkaar te ontwikkelen. In januari spoot de nieuwverkoop met twaalf procent omhoog nadat in 2009 nog het dieptepunt uit de afgelopen veertig jaar werd bereikt. De B2C-occasionverkoop bleef vorig jaar daarentegen vrijwel constant. Daarnaast is het totale occasionaanbod bij autobedrijven geslonken. Ter illustratie van dat laatste: in september hadden de autobedrijven nog 352 duizend occasions op internet staan (ontdubbeld!), in januari dit jaar waren dat er 334 duizend, aldus Aumacon. 

De top occasionmerken – Volkswagen en Opel – daalden in januari allebei harder dan de markt. Ford-occasions hielden de schade beperkt door de vraagterugval van maar 2,3 procent. En Toyota-occasions werden als enige populairder. Het door recalls geteisterde merk zal de komende maanden echter grote moeite hebben die uitzonderingspositie te behouden.

Zie voor een overzicht op http://www.dealersupportnet.nl/ 

 

 

B2C occasionverkoop

 

 

 

 

januari

 

 

 

 

 

2010

2009

 % +/-

1

Volkswagen

8.571

9.767

-12,2%

2

Opel

8.375

9.293

-9,9%

3

Ford

7.157

7.324

-2,3%

4

Renault

7.077

8.281

-14,5%

5

Peugeot

6.496

7.565

-14,1%

6

Fiat

3.903

4.451

-12,3%

7

Toyota

3.163

3.091

+2,3%

8

Citroen

3.095

3.461

-10,6%

9

Volvo

3.051

3.581

-14,8%

10

BMW

2.876

3.029

-5,1%

 

Alle merken

80.487

89.228

-9,8%

 

 

 

 

 

 

Bron: VWE; bewerking: Aumacon