Topman Philippe Varin van het bedrijf zei te verwachten dat in 2010 de afzet van auto’s in Europa met negen procent zal dalen maar dat het marktaandeel zal stijgen dankzij nieuwe modellen als de 3008  en 5008 van Peugeot en de nieuwe C3  en DS3 van Citroën.

In het crisisjaar 2009 verkocht PSA zeven procent minder auto’s en vroeg om drie miljard euro steun van de Franse regering. Het verlies in de tweede helft van het jaar was overigens maar 199 miljoen. Topman Varin omschreef 2009 daaromals een jaar van twee helften en zei dat het bedrijf uit het dal is. "De crisis is zwaar geweest maar het bedrijf komt er goed uit", zegt hij in Financial Times. Hij zei ook dat Peugeot Citroën gesprekken voert met Mitsubishi. Er zou een alliantie mogelijk zijn met deze Japanse fabrikant met name voor goedkope kleine auto’s. Daarmee zou Peugeot zijn aanwezigheid in Azië positief kunnen beïnvloeden. In december overwoog Peugeot een aandeel in Mitsubishi te kopen om het partnerschap uit te breiden – dat bestaat al uit samenwerking op het gebied van suv’s en elektrische auto’s en bovendien bouwen beide bedrijven samen een fabriek in Rusland.  PSA groeide in China met dubbele cijfers in afzet maar het marktaandeel is er nog maar net drie procent. Dat is duidelijk onvoldoende, aldus Varin.

Peugeot Citroën doet heel kalm over de problemen met ‘het Toyota-gaspedaal’ van de laatste weken. Toyota en Peugeot Citroën bouwen samen de zogenoemde Tsjechische drieling (107, C1, Aygo) en als gevolg van het gaspedaalprobleem moeten ook 97 duizend stuks van de 107 en de C1 terug naar de werkplaats. Over de kosten ervan is Varin relaxed want die zouden niet ingrijpend zijn, bekeken op groepsniveau van PSA. Varin zei ook dat het kwaliteitssysteem in de Tsjechische fabriek een van de best mogelijke is.

        

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding