Dat zei professor Ferdinand Dudenhöffer , directeur van het Center for Automotive Research, op het tiende CAR-symposium. Voor menig dealer- en lease-bedrijf voorspelt hij zelfs heel zwaar weer in de komende jaren.  Niet alleen deze slechte verkoopprognoses, ook de kortingen die de fabrikanten het afgelopen jaar hebben gegeven, gaan veel bedrijven opbreken, zegt Dudenhöffer. "In veel leasetarieven wordt met veel te optimistische restwaarden gerekend. Over twee tot vier jaar komen auto’s terug die dan veel minder waard zullen zijn dan men bij de start van het leasecontract dacht." Want door de kortingsacties van veel automerken, betaalt de consument aanzienlijk minder voor een nieuwe auto dan wat er in de catalogus staat. Dat heeft onherroepelijk zijn uitwerking op de waarde van gebruikte auto’s, waar velen nu nog de ogen voor sluiten. Hij zegt dat er een tijdbom onder de sector ligt. VW en Daimler zouden bijvoorbeeld nu al vijftig miljoen euro hebben gereserveerd voor toekomstige afschrijvingen.

 

Aan het begin van zijn jaarlijkse CAR-symposium in Bochum presenteerde Dudenhöffer de recente marktprognoses. Wereldwijd gaan de verkopen dit jaar met 4,1 en volgend jaar zelfs 5,6 procent groeien, zodat over twee jaar de automobielindustrie weer het productierecord van 2007 bereikt. Zijn vooruitzichten voor de Duitse automarkt zijn echter gitzwart . Hij rekent erop dat in Duitsland in 2010 een miljoen minder auto’s worden verkocht: 2,8 miljoen tegenover 3,8 miljoen in 2009. Ook de Franse markt krimpt volgens hem nog, met zo’n tien procent naar iets meer dan twee miljoen verkochte auto’s. De Spaanse automarkt gaat dit jaar met bijna achttien procent omlaag, die in Groot-Brittannië met ruim zes procent en de Italiaanse markt blijft vlak. Pas voor 2011 voorspelt Dudenhöffer bescheiden groeicijfers voor deze belangrijke Europese markten, mits de conjunctuur niet teveel gaat tegen zitten. De reden voor deze sombere prognose is dat de meeste sloopregelingen zijn uitgewerkt, maar de verkopen in de premium segmenten nog niet voldoende zijn aangetrokken.

 

Meer over het congres in AM nummer 3 van 19 februari.