In de toekomst moeten de premiumfabrikanten zich instellen op kleinere marges. De teruglopende winsten zouden zich alleen door een focus op technologie en design, exclusiviteit en persoonlijke aandacht kunnen laten stoppen. In het verleden ging het om een overzichtelijke markt met duidelijke grenzen, aldus Christoph Erbenich, partners van McKinsey: tachtig procent van de winsten worden door veertig procent van de auto’s opgebracht. Maar vandaag de dag zou premium gelijkmatiger verdeeld zijn over de totale markt. Innovaties zijn ook niet meer voorbehouden aan premiummerken en komen ook voor bij de volumemerken, sterker: als ze al niet voor het eerst bij volumemerken worden toegepast. Ook zouden klanten een andere voorkeur hebben ontwikkeld en steeds meer kopers zien een auto dan ook als een gebruiksvoorwerp. Jongeren hebben andere statussymbolen dan auto’s.

Volgens de geïnterviewden in het onderzoek staat ‘premium’ voor nieuwe technologie, design op hoog niveau, merkentrouw, karakter en exclusiviteit en voor beleving bij de aankoop en de service.  Zeer goede advisering en geweldige service zouden voor een op de zes ondervraagden hét wezenlijke verschil maken bij een premiumauto. ‘Bij het persoonlijke gesprek in de showroom of in de garage kan het premiumaspect heel goed worden uitgedragen’, aldus Erbenich. Wat ook belangrijk wordt gevonden, is de digitale aanwezigheid van de merken van fabrikant tot en met dealer, van car configurator tot en met presentie op sociale netwerken. (bron: kfz-betrieb)