Het is opvallend dat de export van personenauto’s van na het bouwjaar 2006 met 167 procent toenam, namelijk van 4,5 duizend in 2008 naar twaalfduizend stuks in 2009. De bpm-teruggaafregeling voor exportauto’s die geregistreerd zijn vanaf 15 oktober 2006 is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van deze toename, zo concludeert VWE.  

 

Het jaar 2009 bracht ook een verandering in exportbestemmingen met zich mee. Voorheen waren het vooral Bulgarije en Roemenië die zich elk jaar hoger in de toptien positioneerden, nu zijn het Afghanistan en Duitsland die de aandacht trekken. Polen blijft, net als vorig jaar, als exportbestemming de lijst aanvoeren met 18,4 procent (ruim 42 duizend stuks). De topdrie meest geëxporteerde merken in het personenautosegment bleef in 2009 onveranderd ten opzichte van 2008: Opel, VW en Toyota.

 

Gezamenlijk namen deze drie merken dit jaar wel een kleiner aandeel van de markt voor hun rekening, namelijk 37,9 procent (2009) in plaats van 38,8 procent (2008).  In het bedrijfswagensegment is de topdrie ook hetzelfde en zijn wederom Volkswagen, Mercedes-Benz en Ford het meest populair (gezamenlijk 48 procent). Voor dit jaar blijft het afwachten of de vraag uit de Oost-Europese economieën weer aantrekt of dat deze opgevangen gaat worden door relatieve nieuwkomers zoals Afghanistan en Duitsland. De bpm-teruggaafregeling zorgt zeer waarschijnlijk voor een blijvende toename in populariteit van auto’s geregistreerd na 15 oktober 2006. (www.vwe.nl)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding