Na twee maanden hebben de gezamenlijke autobedrijven in ons land ruim 162 duizend occasions verkocht, bijna acht duizend minder dan in dezelfde periode van 2009: een daling van 4,6 procent. De grootste klappen vallen onder de volumemerken die hun populariteit in de occasionmarkt vrijwel allemaal met meer dan het marktgemiddelde zien dalen. Uitzonderingen zijn Ford en Toyota, waarvan er dit jaar resp. 3,4 procent en 5,7 procent méér verkocht werden door autobedrijven. Onder de kleinere merken verloren vooral Volvo (-10 procent) en Nissan (-8,6 procent), terwijl met name Kia-occasions (+13,5 procent) juist in opmars zijn.

Voor de onderlinge handel tussen particulieren laten de betere tijden nog op zich wachten, alhoewel ook daar de trend licht positief is. In februari wisselden ruim 59 duizend occasions van particuliere eigenaar, een jaar eerder waren dat er nog bijna 61 duizend, een daling van 2,4 procent. Tezamen met de januaridaling van 8,4 procent staat het C2C-segment na twee maanden op een min van 5,6 procent ten opzichte van vorig jaar.   

   

 

B2C occasions

 

 

 

 

periode: januari t/m februari

 

 

 

 

2010

2009

% +/-

1

 Volkswagen

17.274

18.528

-6,8%

2

 Opel

16.673

17.784

-6,2%

3

 Ford

14.484

14.005

+3,4%

4

 Renault

14.284

15.833

-9,8%

5

 Peugeot

13.005

14.379

-9,6%

6

 Fiat

7.878

8.269

-4,7%

7

 Toyota

6.398

6.055

+5,7%

8

 Citroen

6.301

6.670

-5,5%

9

 Volvo

6.133

6.811

-10,0%

10

 BMW

5.800

5.837

-0,6%

11

 Mercedes-Benz

5.184

5.252

-1,3%

12

 Suzuki

4.701

4.929

-4,6%

13

 Seat

4.579

4.704

-2,7%

14

 Audi

4.552

4.608

-1,2%

15

 Hyundai

4.332

4.611

-6,1%

16

 Nissan

3.802

4.161

-8,6%

17

 Mazda

3.573

3.829

-6,7%

18

 Mitsubishi

2.808

2.809

0,0%

19

 Kia

2.283

2.012

+13,5%

20

 Daewoo

2.057

2.129

-3,4%

 

 Alle merken B2C

162.300

170.097

-4,6%

 

 

 

 

 

 

Bron: VWE   Bewerking: Aumacon

 

 

 

 

 

 

 

Zie voor het occasionoverzicht op http://www.dealersupportnet.nl/