De ING-raming voor de verkoop van nieuwe personenauto’s is 410 duizend in 2010. Vanwege een sneller dan verwachte inhaalvraag naar auto’s bij consumenten is dit iets hoger dan de eerdere raming. Op de markt voor tweedehandsauto’s stijgen de handelsprijzen sinds november 2008 (jaar-op-jaar). Showroomvraagprijzen volgen naar verwachting later in het jaar. Deze zullen naar verwachting minder hard zijn gestegen. Gemiddeld is de geraamde occasionprijsontwikkeling in 2010 negatief (-anderhalf procent). De occasionprijzen profiteren van de eerste tekenen van economisch herstel, het feit dat vraag en aanbod beter op elkaar aansluiten en van fiscaal gedreven export. Opmerkelijk is dat de slooppremie maar een zeer geringe invloed heeft gehad op de occasionprijzen. ING verwacht dat het zogenaamde ‘downsizing’, de trend naar kleinere milieuvriendelijke auto’s, onder druk van Europese regelgeving in de komende jaren sterk zal doorzetten. De groei in de autoretail is nog niet bestendig. Economische onzekerheden aan de vraagkant staan in de weg van een fors herstel.

‘Klanten zijn minder merktrouw en wij zien een verschuiving naar kleinere modellen’, zegt Marinus van der Meer, ING sectormanager Automotive. ‘Hier is in de komende jaren nog een flinke slag te verwachten en dat heeft impact op de verdiencapaciteit van autoretailers. In deze omstandigheden is het van kritisch belang voor de ondernemers in de autobranche om de markt goed te volgen, ofwel: ken uw klant. Het is ook belangrijk om de interne bedrijfsvoering goed te volgen, ofwel: ken uw cijfers.’