Toyota staat weliswaar achter GM, maar blijft met een tweede plaats fier overeind. General Motors verkocht in de afgelopen maand 188 duizend auto’s, een verbetering van twintig procent ten opzichte van maart 2009 en behaalde een marktaandeel van 17,6 procent. Over de eerste drie maanden is dat 16,8 procent plus, terwijl het marktaandeel neerkomt op 18,7 procent. Toyota (inclusief Lexus) verkocht  in maart bijna 187 duizend auto’s, een stijging van maar liefst 41 procent en goed voor een marktaandeel van 17,5 procent. Door een slechte maand februari, toen de negatieve publiciteit door de terugroepacties op het hoogtepunt was, komt het resultaat voor het eerste kwartaal neer op 386 duizend auto’s, een plus van ruim zeven procent en een marktaandeel en iets meer dan vijftien procent.

Ford heeft ten opzichte van het eerste kwartaal van 2009 de grootste stijging gezien. Inclusief de verkopen van Volvo staat de teller op 442 duizend een stijging ten opzichte van Q1 van 2009 van 36,7 procent en goed voor 17,4 procent marktaandeel.

Ook Honda  en Nissan ( plaats vier en vijf)  en Subaru ( plaats tien) deden het in maart bovengemiddeld goed met respectievelijk 22, 43 en 46 procent meer verkochte auto’s dan in maart 2009 en stijgingen ten opzichte van het eerste kwartaal 2009 met respectievelijk 11 en 31 en 38 procent. 

De goede resultaten van GM zijn voor een groot deel te danken aan de gestegen verkopen van zijn GMC-divisie (+ 45): de GMC Terrain boekte in maart 331 procent winst en voor het hele eerste kwartaal kwam het model uit op een plus van 245 procent. Hieruit blijkt maar weer, dat Amerikanen al snel teruggrijpen naar grote suv’s als het ook maar even beter lijkt te gaan. Bij Chevrolet scoorde de Equinox, een 4,70 m lange cross-over goed, terwijl de Cadillac SRX met een kwartaalstijging van 425(!) procent het beste uit de bus kwam.

Ook in Japan deed Toyota het goed. In maart boekte het merk een stijging van 51 procent ten opzichte van maart vorig jaar. Volgens analisten lijken de terugroepacties en de daarmee gepaard gaande publiciteit evenmin op de thuismarkt negatieve invloed te hebben.