Dat blijkt uit cijfers van de Vereniging van Europese autofabrikanten ACEA.

Het is de eerste daling in tien maanden tijd. De daling is het gevolg van het wegebben van de positieve effecten van de slooppremieregelingen, die in veel Europese landen al zijn stopgezet.

In Nederland nam het aantal registraties in april toe met 24,4%.
In de Europese Unie zakte het totale aantal registraties in april met 7,4% tot 1,13 mln, van 1,22 mln in dezelfde periode een jaar eerder. Over de eerste vier maanden van 2010 steeg het aantal registraties in de EU met 4,8% ten opzichte van de eerste vier maanden van 2009. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2008 zakte het aantal registraties met 11,6%.

Van de grote autolanden lieten Duitsland en Italië in april een krimp zien van respectievelijk 32% en 16%, terwijl het aantal registraties in het Verenigd Koninkrijk met 11,5% toenam en Spanje een groei kende van 39%. In Frankrijk steeg het aantal registraties met 1,9%.

Volkswagen Groep zag de Europese autoverkopen in april met 7% afnemen. PSA zag de verkopen met 1,6% toenemen en Renault met 9%. Fiat verkocht 26,9% minder auto’s.

BMW zag de Europese verkopen in april toenemen met 13,4%, terwijl de Europese verkopen van Daimler met 0,9% toenamen.

General Motors zag de Europese autoverkopen in april afnemen met 18,8%. Ford zag de Europese verkopen met 12,1% afnemen.

De massale terugroepacties van Toyota lijken nog altijd een negatief effect te hebben op de Europese verkopen van de Japanse automaker. Toyota verkocht in Europa in april 18,9% minder auto’s.