Opel hoeft niet langer nummer één te zijn

Opel heeft het streven naar het marktleiderschap in Nederland definitief opgegeven. Dat zegt Freddy de Mulder, directeur van Opel Nederland, in een gesprek met Het Financieele Dagblad van vandaag. “We willen een goede businesscase op de langere termijn, ook voor ons dealernetwerk. Dat is beter dan het nastreven van ijdele doelstellingen.”

In de markt van personenauto’s was Opel tot en met 2004 maar liefst 36 jaar lang de nummer één in Nederland. De laatste vijf jaar verloor het Duitse automerk flink aan marktaandeel en het merk is in Nederland inmiddels afgezakt naar de vierde plaats. De economische recessie en de crisis in de autowereld deden de autoverkopen in Nederland ineenstorten maar de vraag naar Opels zakte nog sneller dan die van andere auto’s, ook door de problemen rond het voortbestaan van de GM-dochter. Die had grote problemen en kon alleen dankzij financiële steun van de Amerikaanse overheid overleven. Lange tijd was de toekomst van Opel onduidelijk. GM maakte in het eerste kwartaal van dit jaar voor het eerst sinds drie jaar weer winst.

 

Nu de autoverkopen in Nederland weer toenemen, zegt Opel weer sneller te groeien dan de markt. De Mulder: "We hebben in het eerste kwartaal 36 procent meer auto’s verkocht dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Ons marktaandeel is in het eerste kwartaal 1,1 procent hoger dan in dezelfde periode van 2009. We verwachten dit jaar nog verder aan marktaandeel te winnen."

 

Op middellange termijn streeft De Mulder in Nederland naar een marktaandeel van tien procent. In de eerste vier maanden van 2010 verkocht Opel in Nederland volgens cijfers van RDC ruim 13,5 duizend auto’s, goed voor een vierde plaats na Volkswagen (1), Toyota (2) en Ford (3).

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Opel hoeft niet langer nummer één te zijn - Automobielmanagement.nl

Opel hoeft niet langer nummer één te zijn

Opel heeft het streven naar het marktleiderschap in Nederland definitief opgegeven. Dat zegt Freddy de Mulder, directeur van Opel Nederland, in een gesprek met Het Financieele Dagblad van vandaag. “We willen een goede businesscase op de langere termijn, ook voor ons dealernetwerk. Dat is beter dan het nastreven van ijdele doelstellingen.”

In de markt van personenauto’s was Opel tot en met 2004 maar liefst 36 jaar lang de nummer één in Nederland. De laatste vijf jaar verloor het Duitse automerk flink aan marktaandeel en het merk is in Nederland inmiddels afgezakt naar de vierde plaats. De economische recessie en de crisis in de autowereld deden de autoverkopen in Nederland ineenstorten maar de vraag naar Opels zakte nog sneller dan die van andere auto’s, ook door de problemen rond het voortbestaan van de GM-dochter. Die had grote problemen en kon alleen dankzij financiële steun van de Amerikaanse overheid overleven. Lange tijd was de toekomst van Opel onduidelijk. GM maakte in het eerste kwartaal van dit jaar voor het eerst sinds drie jaar weer winst.

 

Nu de autoverkopen in Nederland weer toenemen, zegt Opel weer sneller te groeien dan de markt. De Mulder: "We hebben in het eerste kwartaal 36 procent meer auto’s verkocht dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Ons marktaandeel is in het eerste kwartaal 1,1 procent hoger dan in dezelfde periode van 2009. We verwachten dit jaar nog verder aan marktaandeel te winnen."

 

Op middellange termijn streeft De Mulder in Nederland naar een marktaandeel van tien procent. In de eerste vier maanden van 2010 verkocht Opel in Nederland volgens cijfers van RDC ruim 13,5 duizend auto’s, goed voor een vierde plaats na Volkswagen (1), Toyota (2) en Ford (3).

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding