Een nogal afwijkende lakkleur werkt net zo goed als een kostbaar antidiefstalsysteem, aldus een dinsdag gepubliceerd onderzoek (‘de economie van het criminaliteitsbeleid’) van Ben Vollaard van de Universiteit van Tilburg.

Autodieven denken na over de verkoopbaarheid van het door hen te stelen voertuig, stelt Vollaard. Om die reden worden rode auto’s ook veel minder vaak gestolen dan tien jaar geleden. In de jaren negentig was rood namelijk een populaire kleur voor een auto, maar nu zijn rode en groene wagens helemaal uit. Blauwe en zilvergrijze auto’s worden het meest gestolen. Het risico om die ongewenst kwijt te raken is bijna veertig procent hoger dan alle andere kleuren.

Vollaard heeft de diefstalcijfers van de vijftien populairste automerken van 2004 tot 2009 onderzocht. In die groep zaten 109 roze auto’s en daarvan is er niet één gestolen. Zwarte auto’s werden vaak gestolen, maar dat bleken ook meestal wagens van de duurste merken te zijn, wat volgens Vollaard eveneens een reden voor diefstal is. Autohandelaren bevestigen dat een populaire kleur een auto wel duizend euro meer waard maakt dan een oranje of geel exemplaar.

De onderzoeker stelt dat auto’s bijna nooit meer meegenomen worden voor joyriding. "Ingewikkelde elektronische beveiligingsmaatregelen hebben dat onaantrekkelijk gemaakt." Autodieven verkopen hun gestolen waar zo snel mogelijk door. Overigens kwam de wetenschapper op het idee voor zijn onderzoek door de fietsen van zijn studenten. Het is volgens hem onder fietsers namelijk allang bekend dat het overschilderen in een rare kleur de kans aanzienlijk kleiner maakt dat de fiets ongewild verdwijnt.

Bron: ANP, via zibb.nl