De sterk gedaalde verkopen in Duitsland zorgen voor een daling van 6,5 procent van de Europese autoverkopen in juni. In Duitsland daalde de markt met 32,3 procent. De daling in Duitsland werd vorig jaar al gevreesd, omdat toen veel auto’s zijn verkocht in het kader van de sloopregeling. Klanten die van plan waren in 2010 nieuw te kopen hebben in 2009 veelvuldig van de regeling gebruik gemaakt.

 

Duitsland is nu dan ook niet langer Europa’s grootste markt. Volgens marktanalist Jato Dynamics hebben ook de landen in Midden- en Oost-Europa te maken met dalende omzetten vanwege hun zwakke economische situatie. Dat heeft weer effect op de merken die traditioneel sterk zijn in Duitsland en Italië, zoals Fiat, Ford en Volkswagen.

De verkopen van januari t/m juni zijn nu nog maar 1,1 procent hoger dan van dezelfde periode in 2009. Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk hebben in juni beter gepresteerd met een plus van respectievelijk 2,3 en 10,8 procent. Volgens David Di Girolamo, hoofd van Jato Consult, moet bij een directe vergelijking met de cijfers van juni 2009 rekening worden gehouden met het feit dat de Duitse sloopregeling gedurende deze periode volop werd benut, terwijl die in Engeland nog maar net van kracht was.

 

Renault was het merk met de grootste stijging. Eind juni 2009 stond Renault op de vijfde plaats wat betreft verkopen vanaf januari. Nu neemt het de tweede plaats in, juist achter VW.

Nieuwe modellen zoals de Opel/Vauxhall Astra en de VW Polo presteren goed op de Europese markten. Zowel Ford als VW laten verkoopdalingen zien, als gevolg van het inzakken van de Duitse markt, die in mei ook al 35,1 procent lager was dan mei 2009

Fiat voelt de nadelen van de zwakke Italiaanse markt. Ondanks dat Fiatmodellen de top drie aanvoeren, daalden de verkopen van het Italiaanse merk in vergelijking met 2009.

 

Bron: JATO Consult

 Jato modellen top 10 Europa H1 2010.
 Jato merken top 10 Europa H1 2010.
 Jato landen Europa H1 2010.