Porsche doet het in Amerika goed met de Cayenne, en tegenwoordig ook met de vierdeurs Panamera. De Amerikaanse Big Three moeten zich tevreden stellen met groeicijfers van drie (Ford) tot vijf procent (GM en Chrysler). De oorzaak zou liggen in het achterblijven van de zakelijke markt en het opbloeien van de particuliere markt. Particulieren kiezen kennelijk vaker voor de relatief dure Duitse auto’s. Het best verkopende Duitse merk in de VS is Volkswagen met bijna 24 duizend stuks (+16%). BMW groeide procentueel net zo veel en kwam op 19 duizend stuks, Mercedes pluste zeven procent tot 17,4 duizend auto’s en Audi eindigde op 7,8 duizend stuks (+22%).

Opmerkelijk is dat de Mini en de Smart weer terrein verliezen. Nu de Amerikanen weer economische vooruitgang zien, kiezen ze weer voor grotere auto’s, met name voor suv’s en pick-ups van de eigen merken. GM verkocht in Amerika bijna tweehonderdduizend auto’s in de maand juli. Wat dat betreft stellen de Duitse merken, ondanks hun relatieve groei, nog niet veel voor. De Aziatische merken kunnen wel aardig op niveau meekomen. Toyota ging in juli wel achteruit maar verkocht toch nog 169 duizend auto’s in de VS. (dpa)