Analisten houden rekening met een daling van ruim 18 procent tot net boven de 1 miljoen exemplaren. Op jaarbasis komt het saldo nu uit op 1,4 procent negatief, maar de verwachting is dat dit beeld in de laatste maanden van 2010 zal verslechteren.

Het afzetverlies tijdens de maand juli is grotendeels te wijten aan de slechte verkoopresultaten op de 4 grootste automarkten van Europa (Duitsland, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk). Ook in Spanje waren de cijfers rampzaling. Door de beëindiging van slooppremieregelingen voelt de Europese autoconsument anders dan vorig jaar geen enkele stimulans meer om een nieuwe auto aan te schaffen. Het effect is dat de koopbonus in Duitsland, die de belastingbetaler afgerond 5 miljard euro kostte, in de eerste 7 maanden van dit jaar geleid heeft tot een afzetdaling van 28,9 procent. Toch is het te kort door de bocht om te stellen dat er geld is weggegooid want door de goede verkopen in China en de herstellende Amerikaanse automarkt kunnen Duitse autofabrikanten de klap op de thuismarkt compenseren. Althans, als ze van premiumstatus zijn en veel auto’s exporteren. Een merk als Opel, dat niet aan deze criteria voldoet, krijgt dus de volle laag.

Kwamen de autoverkopen in West Europa vorig jaar nog uit op ruim 13,6 miljoen exemplaren, dit jaar zal de teller eindigen bij zo’n 12,6 stuks. Dat zijn er ruim 2 miljoen minder dan in 2003. In de prognose wordt rekening gehouden met de traditioneel zeer slappe vakantiemaand augustus en de recente waarschuwing van de OESO voor een lagere dan algemeen verwachte heropleving van de economie.

Sinds begin jaren negentig is West Europa niet langer een groeimarkt. Wel een zeer conjunctuur gevoelige vervangingsmarkt met weinig of geen mogelijkheden voor export naar groeimarkten. In 2009 werd de daling van de conjunctuur met 4,1 per cent opgevangen door bijna in alle Europese landen toegekende schrootpremies en daaraan verbonden naar voren getrokken verkopen. Met het uitlopen van de schrootpremies wordt een terugkeer naar een markt van 14,5 miljoen auto’s vóór 2014 weinig waarschijnlijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding