Sindsdien is de terugval maandelijks zelfs zo’n tien procent, zo blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door bureau Aumacon. De occasionmarkt lijkt daarmee de tol te moeten betalen voor de fors toegenomen nieuwverkopen in ons land. Vooral kleine nieuwe auto’s vinden gretig aftrek bij het publiek, ook al door het scala van fiscale incentives waarmee deze auto’s beladen zijn door de overheid. Het prijsverschil tussen nieuw en jonggebruikt is daardoor uiterst klein. Daarnaast is ook de belangstelling voor grotere gebruikte auto’s ronduit matig te noemen, naast de maatschappelijk tegenwind tegen dergelijke auto’s steekt er voor premium occasions ook steeds meer concurrentie op vanuit het buitenland – met name Duitsland.
Het zijn vooral de volumemerken die gebruikt minder gevraagd worden. Daarnaast zijn ook merken van meest kleinere modellen – zoals Suzuki en Daihatsu – lastiger als occasion te slijten. De Koreaanse merken lijken echter geen last van de verminderde occasionanimo te hebben. Zowel Kia (+10,6%), als Hyundai (+1,2%) en Chevrolet (+8,3%) zagen hun B2C-afzet tegen de trend in juist klimmen. De merken Mini en Lexus deden het echter nóg beter en zagen hun occasionverkoop bij de autobedrijven zelfs met pakweg een kwart toenemen.
Tegelijkertijd neemt ook de handelsactiviteit tussen particulieren (C2C) wat af. In de eerste zeven maanden van dit jaar gingen er ruim 450 duizend auto’s in andere particuliere handen over, dat waren er in dezelfde periode van vorig jaar nog ruim 460 duizend, een terugval van ruim twee procent. Populairste merk in het C2C-segment is Opel, gevolgd door Volkswagen en Renault.
|
B2C occasionverkopen |
|
|
|
|
periode: jan. t/m juli |
2010 |
2009 |
% +/- |
1 |
Opel |
62.542 |
66.530 |
-6,0% |
2 |
Volkswagen |
62.161 |
66.880 |
-7,1% |
3 |
Ford |
54.274 |
52.309 |
+3,8% |
4 |
Renault |
53.316 |
57.963 |
-8,0% |
5 |
Peugeot |
48.716 |
52.929 |
-8,0% |
6 |
Fiat |
28.198 |
30.112 |
-6,4% |
7 |
Citroen |
24.625 |
24.575 |
+0,2% |
8 |
Toyota |
23.497 |
23.688 |
-0,8% |
9 |
BMW |
22.707 |
22.442 |
+1,2% |
10 |
Volvo |
22.600 |
24.278 |
-6,9% |
|
Alle merken |
603.520 |
628.632 |
-4,0% |
|
|
|
|
|
|
Bron: VWE; bewerking: Aumacon |
|
|
Zie voor een overzicht op http://www.dealersupportnet.nl/