Europese markt in maand juli 17,4 procent lager

De Europese markt voor nieuwe auto’s is in de maand juli 17,4 procent lager uitgevallen dan in juli 2009. De stand over de eerste zeven maanden komt uit op een min van anderhalf procent ten opzichte van 2009. Vooral het einde van de slooppremies heeft een belangrijke rol gespeeld, met name in het Verenigde Koninkrijk en Frankrijk. Eerder was dat al het geval in Duitsland en Italië.

Het gebrek aan een sterke economische situatie in Centraal- en Oost-Europa is ook van invloed. Er is nu alleen nog hoop op herstel in Hongarije en de Baltische markten. Met name Ford heeft te maken met dalende verkopen, met de Focus op de tiende plaats van de verkoopranglijst en de Fiesta op plek drie. David Di Girolamo van Jato Consult zegt dat een analyse van de Engelse en Duitse markten duidelijk de invloed laat zien van de beëindiging van de slooppremies. "De cijfers van nu laten het natuurlijke niveau zien van de vraag naar nieuwe auto’s in deze markten", aldus Di Girolamo. In de maand juli behield Renault de tweede plaats achter VW. De verkopen van Opel/Vauxhall en Ford zijn in juli gedaald met respectievelijk 24,2 en 25,7 procent, terwijl de Fiat-verkopen met een derde daalden (32,6 procent).

Het enige model dat een sterke stijging liet zien is de VW Polo, die het in alle grote markten vergeleken bij juli 2009 goed doet, met een stijging van veertig procent in Duitsland, tegenover een daling van de totale markt van 30,2 procent. De vernieuwde Renault Mégane vertoont ook een stijgende lijn. Lagere verkopen hebben hun invloed gehad op de rangorde van de top tien modellen ten opzichte van een jaar geleden.

 

 Europese verkoopcijfers Jato – juli 2010.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Europese markt in maand juli 17,4 procent lager - Automobielmanagement.nl

Europese markt in maand juli 17,4 procent lager

De Europese markt voor nieuwe auto’s is in de maand juli 17,4 procent lager uitgevallen dan in juli 2009. De stand over de eerste zeven maanden komt uit op een min van anderhalf procent ten opzichte van 2009. Vooral het einde van de slooppremies heeft een belangrijke rol gespeeld, met name in het Verenigde Koninkrijk en Frankrijk. Eerder was dat al het geval in Duitsland en Italië.

Het gebrek aan een sterke economische situatie in Centraal- en Oost-Europa is ook van invloed. Er is nu alleen nog hoop op herstel in Hongarije en de Baltische markten. Met name Ford heeft te maken met dalende verkopen, met de Focus op de tiende plaats van de verkoopranglijst en de Fiesta op plek drie. David Di Girolamo van Jato Consult zegt dat een analyse van de Engelse en Duitse markten duidelijk de invloed laat zien van de beëindiging van de slooppremies. "De cijfers van nu laten het natuurlijke niveau zien van de vraag naar nieuwe auto’s in deze markten", aldus Di Girolamo. In de maand juli behield Renault de tweede plaats achter VW. De verkopen van Opel/Vauxhall en Ford zijn in juli gedaald met respectievelijk 24,2 en 25,7 procent, terwijl de Fiat-verkopen met een derde daalden (32,6 procent).

Het enige model dat een sterke stijging liet zien is de VW Polo, die het in alle grote markten vergeleken bij juli 2009 goed doet, met een stijging van veertig procent in Duitsland, tegenover een daling van de totale markt van 30,2 procent. De vernieuwde Renault Mégane vertoont ook een stijgende lijn. Lagere verkopen hebben hun invloed gehad op de rangorde van de top tien modellen ten opzichte van een jaar geleden.

 

 Europese verkoopcijfers Jato – juli 2010.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding