Vrijwel alle automerken zagen hun verkoop dalen in augustus. Bij General Motors kwam de afzet een kwart lager uit dan in dezelfde maand van 2009. Er gingen in totaal ruim 185 duizend auto’s over de toonbank. Als alleen wordt gekeken naar de verkopen van de merken Chevrolet, GMC, Buick en Cadillac (de labels die na de herstructurering van GM overbleven) dan was er sprake van een daling van de verkopen van 10,6 procent. Buick (+ 66 procent) en Cadillac (+ 83 procent) wisten tegen de verdrukking in duidelijk meer auto’s te verkopen, maar met name bij Chevrolet ging de afzet zwaar onderuit (-21,5 procent).

Bij Ford daalde de verkoop met 10,7 procent tot ruim 157 duizend auto’s. Lincoln deed het met een terugval van 9,4 procent iets beter dan het hoofdlabel. Het binnenkort te saneren Mercury leverde 22,5 procent in en het begin deze maand verkochte Volvo komt niet meer in de boeken voor. Alleen Chrysler wist de dans te ontspringen met een verkooptoename van 6,9 procent. Bij deze autofabrikant eindigde de teller op bijna honderdduizend eenheden. Het was voor Chrysler de vijfde maand op rij waarin meer auto’s werden verkocht. De winst was in augustus vooral te danken aan Jeep, dat 16,6 procent meer auto’s aan de man bracht. Dodge pluste 7,6 procent maar Chrysler zelf leverde 3,7 procent in.

Bij het Japanse Toyota en Honda zakte de verkoop met 36 procent. Nissan leverde iets minder in maar met 39 procent nog altijd meer dan gemiddeld. Van de Aziatische merken scoorde Infiniti het best met een plus van 21,9 procent. Acura, het premiumlabel van Honda, zag zijn afzet met 19,8 procent toenemen. Opvallend is dat Hyundai en Kia, die het lange tijd voor de wind ging in de Verenigde Staten, niet langer de dans ontspringen. Voor hen was er een afzetdaling van 11,4 resp. 19,2 procent. Suzuki belandt in de Verenigde Staten steeds verder in de problemen, want in augustus was er voor deze Japanse speler opnieuw een enorme afzetterugval, dit keer van 68,2 procent.

Bij de Europese merken zien we dat Jaguar (+ 61,6 procent) en Porsche (+33,2 procent) een uitstekende maand achter de rug hebben. Ook Audi (+ 14,0 procent), Land Rover (+ 11,3 procent) en Mercedes-Benz (+ 10,0 procent) wisten flink te groeien. BMW kwam amper van zijn plaats, met als gevolg dat haar positie als grootste premiummerk op de Amerikaanse markt nu bedreigd wordt door zowel Lexus als Mercedes-Benz. Dat Amerikanen helemaal zijn uitgekeken op de Smart, blijkt uit de afzetterugval van maar liefst 72 procent. Saab heeft de opgaande lijn nog niet te pakken en leverde veertig procent in. Voor Volkswagen was er een verlies van acht procent.