Studie Cars Online 2010: groei sociale media

Alternatieve aandrijvingen, nieuwe groeimarkten en de rol van sociale media als marketing- en communicatie-instrumenten zijn de centrale thema’s in het twaalfde versie van Cars Online van consultantskantoor Capgemini. Wereldwijd zijn achtduizend consumenten ondervraagd.

Potentiële autokopers besteden steeds minder tijd aan het koopproces: gemiddeld duurt de zoektocht twee maanden, een paar jaar geleden duurde dat nog zes maanden. De tijd om kopers te beïnvloeden, is dus ook steeds korter. Dat is een belangrijke conclusie uit het Capgemini-onderzoek onder de achtduizend consumenten in Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Rusland, de VS, Brazilië, India en China.

Het internet is de belangrijkste informatiebron maar in een internationale vergelijking zijn er grote verschillen in het gebruik van informatiebronnen, online en offline. Zo gaan Amerikanen het meest naar websites van de dealers, zoekmachines en onafhankelijke sites. De Fransen vertrouwen vooral de sites van de fabrikanten en de vakpers, terwijl men in India erg leunt op informatie van familie en vrienden en van de televisiereclame.

In toenemende mate zouden consumenten graag zien dat alle informatie die tot dusver via zoekmachines en sites van fabrikanten en handelaren, van fora en via blogs gebundeld zou worden op een plek. De onderzoekers spreken in dit verband van het Amazon.com-effect. Die site begon met boeken en verkoopt tegenwoordig zo ongeveer alles wat consumenten maar willen. In het bijzonder in de opkomende markten vindt men het kopen van een auto vermoeiend. Slechts vier van de tien consumenten daar is bereid meer als vijftien kilometer af te leggen naar de dichtstbijzijnde autodealer. Bij de Chinezen is dat zelfs maar een kwart terwijl in de ontwikkelde markten tweederde deel van de gebruikers daartoe bereid is.

De bereidheid een auto via internet te kopen, is in Brazilië, India en China vooral gebaseerd op korting en een snelle afhandeling. Dealers blijven een rol spelen, bijvoorbeeld voor de proefrit.  In totaal heeft 43 procent van de ondervraagden verklaard een zuinige of alternatief aangedreven auto te bezitten. In de twee jaren hiervoor was dat respectievelijk 41 en 36 procent. Deze trend zal zich voortzetten en ook invloed hebben op de vraag of men een auto moet bezitten of voor een alternatief voor mobiliteit kiest. (bron: automobilwoche)

 

 

 

Studie Cars Online 2010: groei sociale media - Automobielmanagement.nl

Studie Cars Online 2010: groei sociale media

Alternatieve aandrijvingen, nieuwe groeimarkten en de rol van sociale media als marketing- en communicatie-instrumenten zijn de centrale thema’s in het twaalfde versie van Cars Online van consultantskantoor Capgemini. Wereldwijd zijn achtduizend consumenten ondervraagd.

Potentiële autokopers besteden steeds minder tijd aan het koopproces: gemiddeld duurt de zoektocht twee maanden, een paar jaar geleden duurde dat nog zes maanden. De tijd om kopers te beïnvloeden, is dus ook steeds korter. Dat is een belangrijke conclusie uit het Capgemini-onderzoek onder de achtduizend consumenten in Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Rusland, de VS, Brazilië, India en China.

Het internet is de belangrijkste informatiebron maar in een internationale vergelijking zijn er grote verschillen in het gebruik van informatiebronnen, online en offline. Zo gaan Amerikanen het meest naar websites van de dealers, zoekmachines en onafhankelijke sites. De Fransen vertrouwen vooral de sites van de fabrikanten en de vakpers, terwijl men in India erg leunt op informatie van familie en vrienden en van de televisiereclame.

In toenemende mate zouden consumenten graag zien dat alle informatie die tot dusver via zoekmachines en sites van fabrikanten en handelaren, van fora en via blogs gebundeld zou worden op een plek. De onderzoekers spreken in dit verband van het Amazon.com-effect. Die site begon met boeken en verkoopt tegenwoordig zo ongeveer alles wat consumenten maar willen. In het bijzonder in de opkomende markten vindt men het kopen van een auto vermoeiend. Slechts vier van de tien consumenten daar is bereid meer als vijftien kilometer af te leggen naar de dichtstbijzijnde autodealer. Bij de Chinezen is dat zelfs maar een kwart terwijl in de ontwikkelde markten tweederde deel van de gebruikers daartoe bereid is.

De bereidheid een auto via internet te kopen, is in Brazilië, India en China vooral gebaseerd op korting en een snelle afhandeling. Dealers blijven een rol spelen, bijvoorbeeld voor de proefrit.  In totaal heeft 43 procent van de ondervraagden verklaard een zuinige of alternatief aangedreven auto te bezitten. In de twee jaren hiervoor was dat respectievelijk 41 en 36 procent. Deze trend zal zich voortzetten en ook invloed hebben op de vraag of men een auto moet bezitten of voor een alternatief voor mobiliteit kiest. (bron: automobilwoche)