Autoverkopen Europa: Volkswagen op verlies

In Europa zijn afgelopen maand 1,26 miljoen nieuwe personenauto’s verkocht. Ten opzichte van september 2009 betekent dit een terugval van 9,2 procent.

Met name de Duitse consument liet het afweten, maar ook in diverse landen in Midden en Oost Europa was de automarkt in mineur. Nederland wist in de laatste volle werkmaand van Jan Peter Balkenende een resultaat neer te zetten waar men trots op kan zijn: 23,7 procent hogere autoverkopen.

Ondanks dat de Duitse autoconsument in september niet in een koopstemming was, deden Audi, BMW en Mercedes-Benz vorige maand uitstekende zaken. Dat heeft alles te maken met het feit dat deze premiumlabels niet of nauwelijks gevoelig zijn voor het afschaffen van de slooppremie. BMW en Mercedes-Benz wisten volumemerk Toyota te passeren en Audi zat in september deze Japanner dicht op de hielen. De voormalige Ford dochters Land Rover en Volvo deden het eveneens goed en bij Jaguar zal ook amper gemopper zijn. Dit in tegenstelling tot de genoemde Amerikaanse moeder, die in Europa een dramatisch slechte verkoopmaand achter de rug heeft.

Een ander groot merk dat met chagrijn terug zal kijken op de septembermaand, is Volkswagen. Als Duitsland niest, dan is de autofabrikant uit Wolfsburg verkouden en dat zien we duidelijk in de verkoopcijfers. Pikant detail is dat de dochters het wel goed doen. Deze discrepantie heeft inmiddels tot jaloezie bij Volkswagen geleid, met als gevolg dat Skoda strakker aan de teugels gaat en een volwaardige opvolger voor de (te) succesvolle Superb op zijn buik kan schrijven.

Zorgelijk is ook de situatie bij Fiat. Niet zozeer omdat in eigen land de automarkt kromp (de afzetdaling van 4,4 procent viel eigenlijk reuze mee), maar omdat het repertoire van de Italiaanse fabrikant glans begint te verliezen. De Bravo dreigt net zo onzichtbaar te worden als de Croma, niemand lijkt van de Punto Evo te houden en een typische slooppremie auto als de Panda is ook duidelijk over de heuvel. De 500 Twin Air verovert momenteel vele harten, maar dat is geen kurk waar Fiat op kan drijven. Bij dochter Lancia gaan de zaken ook slecht omdat fans van Italiaanse middenklassers de Delta nu massaal dumpen en overstappen op de Giulietta. Dat is leuk voor Alfa Romeo, maar feitelijk dweilen met de kraan open. Zie bijgevoegd excelbestand voor alle cijfers en trends.

 Autoverkopen Europa sept 2010.xls
Reacties

Bij VW groep was de laatste jaren groot groter grootst en dat is voor al geheel automobielverkoop niet goed, wat Lancia betreft ze hebben modellenprogamma nog niet kompleet dus de klanten wachten nog even af..

Geplaatst door: Hilbert op
Autoverkopen Europa: Volkswagen op verlies - Automobielmanagement.nl

Autoverkopen Europa: Volkswagen op verlies

In Europa zijn afgelopen maand 1,26 miljoen nieuwe personenauto’s verkocht. Ten opzichte van september 2009 betekent dit een terugval van 9,2 procent.

Met name de Duitse consument liet het afweten, maar ook in diverse landen in Midden en Oost Europa was de automarkt in mineur. Nederland wist in de laatste volle werkmaand van Jan Peter Balkenende een resultaat neer te zetten waar men trots op kan zijn: 23,7 procent hogere autoverkopen.

Ondanks dat de Duitse autoconsument in september niet in een koopstemming was, deden Audi, BMW en Mercedes-Benz vorige maand uitstekende zaken. Dat heeft alles te maken met het feit dat deze premiumlabels niet of nauwelijks gevoelig zijn voor het afschaffen van de slooppremie. BMW en Mercedes-Benz wisten volumemerk Toyota te passeren en Audi zat in september deze Japanner dicht op de hielen. De voormalige Ford dochters Land Rover en Volvo deden het eveneens goed en bij Jaguar zal ook amper gemopper zijn. Dit in tegenstelling tot de genoemde Amerikaanse moeder, die in Europa een dramatisch slechte verkoopmaand achter de rug heeft.

Een ander groot merk dat met chagrijn terug zal kijken op de septembermaand, is Volkswagen. Als Duitsland niest, dan is de autofabrikant uit Wolfsburg verkouden en dat zien we duidelijk in de verkoopcijfers. Pikant detail is dat de dochters het wel goed doen. Deze discrepantie heeft inmiddels tot jaloezie bij Volkswagen geleid, met als gevolg dat Skoda strakker aan de teugels gaat en een volwaardige opvolger voor de (te) succesvolle Superb op zijn buik kan schrijven.

Zorgelijk is ook de situatie bij Fiat. Niet zozeer omdat in eigen land de automarkt kromp (de afzetdaling van 4,4 procent viel eigenlijk reuze mee), maar omdat het repertoire van de Italiaanse fabrikant glans begint te verliezen. De Bravo dreigt net zo onzichtbaar te worden als de Croma, niemand lijkt van de Punto Evo te houden en een typische slooppremie auto als de Panda is ook duidelijk over de heuvel. De 500 Twin Air verovert momenteel vele harten, maar dat is geen kurk waar Fiat op kan drijven. Bij dochter Lancia gaan de zaken ook slecht omdat fans van Italiaanse middenklassers de Delta nu massaal dumpen en overstappen op de Giulietta. Dat is leuk voor Alfa Romeo, maar feitelijk dweilen met de kraan open. Zie bijgevoegd excelbestand voor alle cijfers en trends.

 Autoverkopen Europa sept 2010.xls
Reacties

Bij VW groep was de laatste jaren groot groter grootst en dat is voor al geheel automobielverkoop niet goed, wat Lancia betreft ze hebben modellenprogamma nog niet kompleet dus de klanten wachten nog even af..

Geplaatst door: Hilbert op